V8-koneinen Ford Transit Supervan oli yli 400 hevosvoimainen aikansa nopein pakettiauto!

Englannin Ford halusi järjestää mainostempauksen pääsiäisenä 1971. Tapahtuman tähti oli alun perin vuonna 1965 päivänvalon nähnyt Ford Transit Mk1 –pakettiauton ensimmäinen korimalli. Tilaisuus järjestettiin legendaarisella Brands Hatchin moottoriradalla Kentissä. Asetelma kuulosti äkkiseltään nöyryyttävältä huumoritempaukselta, jossa nelos- tai kuutoskoneisen pakettiautoparan nähdään kamppailevan nopeampiaan vastaan. Juuri tähän imago-ongelmaan Ford halusi iskeä mainoskirveensä, sillä radalla nähtiin steroideja nauttinut formularenkainen Transit, jonka pellin alla pauhasi karstoja pöllyttävä aito V8-kone!

Valkoinen Supervan-nimen saanut Transit sinisillä raidoilla oli värimaailmaltaan suoraan Fordin ovaalilogosta. Nykyään pakettiautojen rakentelusta tulee usein mieleen näyttävät jenkkipakut, joissa on käytetty mahdollisimman huomionhakuisia ulkonäkökikkoja. Supervan edusti kuitenkin sumujen saarten omaa rakentelunäkemystä, joka toimi parhaiden brittirata-autojen perinteiden pohjalta. Viisilitrainen moottori oli otettu mainetta niittäneestä LeMansin GT40 Fordista, ja siinä oli peräti neljä Weberin kaksikurkkuista kaasutinta. Vaihteisto oli viisilovinen, ja tällä yhdistelmällä tehoa löytyi yli 400 hevosvoimaa.


Tavaratilaan sijoitettu moottori teki pakettiautosta keskimoottorisen, ja kisarenkaat, vanteet ja jousitus olivat nekin lainaa GT40:stä. Lokasuojat olivat muotoiltu uudelleen, ja renkaat tulivat reilusti ulos korin mitoista, jotta koko hökötys olisi selvinnyt mutkista kaatumatta. Auton huippunopeus oli noin 150 mailia, mikä kilometreissä tekee 70-luvun pakulle vaikuttavat 240 km/h.

Auton ilmanvastuskerroin oli karmivaa luettavaa, ja takavetoisella monsterilla oli taipumusta nostaa kevyttä etupäätään ilmaan kiihdytyksissä, mitkä rajoittivat käyttökelpoista suorituskykyä. Pelkästään ykkösvaihteella Supervan pystyi saavuttamaan 80 km/h, joten yhtäläisyydet vakio-Transitiin olivat olemattomat. Supervan sai vielä jatkoa vuosina 1984 ja 1994, kun kakkos- ja kolmossukupolven Transiteista väännettiin samanmoiset show-autot.