Vähän ajettu kakkoskoppa tarjolla – 32 vuotta vanhan VW Golfin mittarissa on alle 50 000 kilometriä

Vuonna 1983 markkinoille lanseerattu toisen sukupolven VW Golf jatkoi peruspiirteiltään edeltäjänsä linjoilla, mutta ominaisuuksia kohennettiin vähän joka suunnalta. Ykköskorisen Golfin helmasyntinä oli ruosteherkkyys, joka onnistuttiin kitkemään seuraajasta menestyksekkäästi alkupään autojen jälkeen. Niinpä kakkoskorisia Golfeja näkyy edelleen liikenteessä, vaikka malli poistui tuotannosta jo 28 vuotta sitten.

Toisen sukupolven Golf oli Suomessakin yleinen, mutta Saksassa se toimi varsinaisena kansallisautona. Vuosi toisensa jälkeen myyntitilastojen ykköspaikkaa pitänyttä Golfia saatiin Saksassa kaupaksi niin suuria määriä, että merkittävä osa niistä on edelleen jäljellä. Käytettyjen autojen markkinoilla voi tänäkin päivänä törmätä helmikuntoisiin kakkos-Golfeihin, jotka ovat saaneet nauttia vain vähäisistä ajokilometreistä elämänsä aikana.


Nyt tällainen tapaus olisi myynnissä Griesheimissa Darmstadtin kaupungin lähellä. Kaksiovinen valkoinen Golf edustaa CL-varustetasoa, ja auto on ensirekisteröity helmikuussa 1987. Sisusta on massasta poikkeavasti pirteän sininen, ja varusteluun kuuluu Suomi-autoista lähes aina puuttuva kattoluukku. Se on ollut autoverottomassa Saksassa suhteellisen edullinen lisävaruste, joka on aikoinaan ruksittu moneen Golfiinkin.

Muita ”herkkuja” ovat keskikonsoli, värilasit ja radio. Golfin pellin alla puhisee 1,6-litrainen nelonen, jonka tuottamat 75 heppaa ohjataan tämän yksilön tapauksessa kolmivaihteisen automaatin kautta etupyörille. Auto on sen verran siistissä kunnossa, että se on jo saanut vähintään 30 vuoden iän vaativan paikallisen museorekisteröinnin. Volkkarissa on myös täydellinen huoltokirja, ja Golfissa ei ole kuulemma koskaan tupakoitu.

Lisäksi katsastus on juuri suoritettu, joten auto kaipaa vain kovaa ajoa. Kovin paljon Golfilla ei tosin raaskisi ajaa, koska mittarissa on vain 49 900 kilometrin lukema. Huippukuntoiseksi mainostetun VW:n hintalapussa lukee puolestaan 5900 euroa, mikä ei ole ihan pieni summa kakkoskoppaisesta Golfista. Suomessa vastaavia autoja ei ole juuri tarjolla, mutta Saksasta löytyisi muitakin vastaavia säilymisihmeitä.