Vain 14 mailia ajettu Lamborghini Diablo myytiin kovaan hintaan – autosta piti pulittaa lähes yhtä paljon kuin upouudesta Aventadorista

Lamborghinin ensimmäinen keskimoottorinen superauto oli jo vuonna 1966 esitelty Miura, jota on usein kutsuttu maailman kauneimmaksi autoksi. Miuran sulavat linjat saivat väistyä vuonna 1973, kun kaunotar poistui tuotannosta ja paljon brutaalimman näköinen Countach otti keskimoottorisen supertykin paikan Lambon mallistossa. Countach kehittyi yli 15 vuoden elinkaarensa aikana vielä paljon alkuperäistä härskimmän näköiseksi, kunnes tuotanto lopulta päättyi vuonna 1990.

Tuolloin Countachin seuraajaksi esiteltiin paholaiselta nimensä lainannut Diablo, joka oli kuitenkin paljon kiltimmän oloinen ilmestys kuin edeltäjänsä. Diablon pyöristetyt muodot kantoivat auton läpi koko 1990-luvun, kunnes jälleen terävämmällä kynällä muotoiltu Murciélago astui superauton saappaisiin vuonna 2001. Diabloa tehtiin 11 vuoden aikana lähes 2900 kappaletta, mikä teki autosta Lamborghinin siihenastisen historian eniten valmistetun mallin.


Diablon kehitys huipentui VT 6.0 SE:ksi nimettyyn versioon, johon kerättiin parhaita paloja keskimoottorisportin eri versioista. Kuusilitrainen V12 lainattiin Diablo GT:stä, mutta neliveto oli peräisin Diablo VT:stä. Kuusilitraiseksi kasvanut pata luovutti jo 550 hevosvoimaa, mikä oli huomattavasti enemmän kuin alkuperäisessä takavetoisessa Diablossa. Siinä käytetystä 5,7-litraisesta kaksitoistamukisesta myllystä irtosi nimittäin ”vain” 485 heppaa.

Diablo VT 6.0 SE:itä putkahti Italian Sant’Agata Bolognesessa sijaitsevan tehtaan porteista ulos vain 42 kappaletta. Puolet niistä maalattiin Oro Elios -nimisellä kultaisella sävyllä, joka oli saanut inspiraationsa auringonnoususta. Toinen puolikas sai puolestaan ylleen auringonlaskusta muistuttavan Marrone Eklipsis -ruskean. Sisustakin oli ruskeaa nahkaa, joka sai kontrastia titaanisesta vaihdekepin nupista ja mittarien reunoista. Autossa nähtiin myös aikansa viimeisintä tietoviihdetekniikkaa, kun Diabloon asennettiin Lamborghinin isännäksi nousseen Audin DVD-navigaattori.

RM Sotheby’s -huutokauppakamari myi viikonloppuna USA:n Amelia Islandilla järjestetyssä huutokaupassa juuri tällaisen Diablon, joka oli 40. kaikkiaan 42 valmistetusta yksilöstä. Ruskeaa superautoa oli säilytetty Yhdysvaltojen länsirannikolla sijainneessa ilmastoidussa tallissa vuosina 2008-2012, minkä jälkeen se myytiin hongkongilaiselle keräilijälle. Hän laittoi Diablon nyt myyntiin, ja autoa saattoi huoletta kehua uudenveroiseksi. Lambon mittarissa oli nimittäin ainoastaan vaivaiset 14 mailia, joten superauto oli käytännössä samassa kunnossa kuin tehtaalta lähtiessään.

Tämä heijastui myös hintaan, koska Diablosta maksettiin peräti 412 000 dollaria. Se oli huomattavasti enemmän kuin 300-350 000 taalan luokkaan arvioitu ennakkohinta. Upouusi Aventadorkaan ei olisi jäänyt enää paljon kalliimmaksi, mutta tässä kunnossa oleva Diablo on paljon harvinaisempi tapaus.