Valkokankaan autot: Kauhun kilometrit (The Duel, USA 1971)

Osa 7/10: Pornolehden Plymouth ja Peterbilt

Otetaan punainen Valiant, ja kuin helvetin liekeissä palaneen näköinen 50-luvun Peterbilt säiliörekka. Heitetään Plymouthiin kuskiksi keski-ikäinen myyntitykki David Mann (Dennis Weaver), ja laitetaan mies ajamaan matkalle halki Mojaven autiomaan tarkoituksenaan tavata asiakkaansa. Matkalla kohdataan mystinen rekka, joka seuraa miestä kuin tappajahai laivaa. Siinä pähkinänkuoressa koko puolentoista tunnin elokuvan sisältö. Joskus yksinkertainen vain on kaunista. Tämän tiesi sittemmin maailmanmaineeseen ponnistanut Steven Spielberg ohjatessaan elokuvan jo vuonna 1971 ensimmäisenä kokopitkänä elokuvanaan.

Elokuvan vitsi on siinä, että missään vaiheessa säiliörekan ohjaajaa ei saada selville. Herää ainoastaan kysymys, oliko sellaista alun alkaenkaan. Sankarimme ei myöskään pääse torveaan huudattavaa rekkaa pakoon, vaikka lusua olisi poljettu Valiantin koneesta ihan tosissaan. Rekka ilmestyy vaarallisesti taustapeiliin aina uudestaan vaanimaan, jopa ylämäessä kiihdytettäessä! Yhä epävarmemmin ajatuksissaan ääneen ajatteleva miehemme maailmalla on pian ratin ja penkin välissä hikoileva hermoraunio. Vähistä aineksista on saatu aikaiseksi varsin mielenkiintoinen ja omaperäinen elokuva. Kyseessä on kaikesta huolimatta puhdasverinen road movie -genrensä edustaja. Kuten lajityyppiin kuuluu matkaa taitetaan kohti määränpäätä, ja matka on täynnä toinen toistaan merkillisempiä sattumuksia.

Alun perin kyseessä oli Richard Matheson -nimisen herrasmiehen kirjoittama lyhyt tarina Playboy-miestenlehteen. Tästä sitten samainen mies väänsi kokopitkän käsikirjoituksen elokuvaa varten. Pohjimmiltaan sama tarina on sittemmin kerrottu lukuisia kertoja. Kaupunkilainen joutuu vieraaseen pelottavaan ympäristöön maaseudulle, tai tässä tapauksessa erämaahan. Kyseessä on mukavuuksiin tottuneelle hyvin alkeellinen ja pelottavakin ympäristö, jossa paikalliset ihmisetkin puhuvat vahvalla murteella. Huomattavasti pidemmälle konseptin vei kauhuohjaaja, ja Spielbergin suuresti ihailema Tobe Hooper kolme vuotta myöhemmin sensaatiomaisella Teksasin moottorisahamurhat -elokuvallaan. Maaseudun ihmiset nähtiin kyseisessä elokuvassa jo niin kammottavina otuksina, että tällainen sisältö olisi jo yksistään riittänyt Suomessa kieltämään kyseisen elokuvan. Osuihan elokuvan ilmestyminen aiheeltaan varsin herkkään vaiheeseen maamme historiassa.


Kaiken taustalla oli yhteiskunnan kaupungistuminen, jossa yhtäkkiä maaseutu elinkeinoineen ja omine elämäntapoineen koettiin kuin ulkomailla olemisena. 70-luvun alussa myös Suomessa oli voimakas maaseudun autioituminen käynnissä, kun ihmiset eivät enää saanetkaan tulojaan maataloudesta. Tähän ristiriitaiseen tilanteeseen oli helppoa kylvää kauhun siemeniä. Onhan luonnollista, että kaikki vieras koetaan usein pelottavana. Vanha rähjäinen säiliörekka ei olisi pelottanut ketään keskellä vilkasta New Yorkia. Yksin vieraassa ympäristössä liikuttaessa tällaisen kohtaaminen onkin sitten aivan toinen tarina.

Tuomio: Neljä autonrengasta viidestä.