Vanha vuosimallin 1994 Renault Espace F1 on edelleen yksi maailman nopeimpia tila-autoja.

IDENTITIES

Kuinka kauan 25 vuotta vanhalta ranskalaiselta tila-autolta kestää kiihtyä nollasta sataan? Oikea vastaus on 2,8 sekuntia. Entä kuinka pitkä matka vaaditaan, kun lähdetään liikkeelle kiihdyttäen 270 kilometriin tunnissa ja lyödään liinat kiinni? 600 metriä riittää. 0-200km/h hoituu vajaassa seitsemässä sekunnissa, ja huippunopeuttakin piisaa mukavat 312km/h. Kaikki tämä onnistuu, kun tallista löytyy 800 tervettä oria. Viimeinen kysymys onkin, että minkä nimisen vitsikirjan sivuilta tämä vitsi löytyy?

Kyseessä ei ollut kepponen, vaan Renaultin tapa juhlia 10-vuotta täyttänyttä uusia uria avannutta automalliaan. Vuonna 1984 Matran ja Renaultin kanssa yhteistyönä syntynyt Espace oli Euroopan ensimmäisiä moderneja tila-autoja. Samana vuonna näki päivänvalon myös Chrysler-yhtymän Dodge Caravan tila-auto Amerikassa. Autojen syntytarinat ovatkin mielenkiintoiset, sillä vuonna 1978 Chrysler myi osuutensa Euroopan Chryslerin alaisuudessa toimineesta Simca ja Talbot -tuotepaletista PSA-yhtymälle, joka käsitti Citroenin ja Peugeotin. PSA puolestaan piti kehitteillä olevaa uudenlaista tila-autoa sen verran riskaabelina, että antoi sen Matralle, ja sitä kautta Renaultin alaisuuteen.


IDENTITIES

Renault Espace F1 vuodelta 1994 voi näyttää tila-autolta, mutta on täysiverinen Formula 1 tekniikaltaan. Itse asiassa heppoja on sen aikaista Rellun F1-kilpuria vielä 100 enemmän! Vaikka kyseessä on täysin huomionhakuinen show-auto, on se samalla ollut myös aito kunnianosoitus käsitteeksi muodostuneelle tila-auto –ilmiölle. Tilankäytöltään muunneltava, henkilöautomainen  ja useamman hengen ja ostoskassin nielevä auto oli kuin taivaanlahja kaikille futistreeneihin, kouluun ja mökkireissuille lapsiaan kuskaaville äideille. Ei siis ihme, että tila-autoista tuli yksi parhaiten markkinaosuuttaan kasvattanut autoryhmä viimeistään 90-luvulle tultaessa, kun autonvalmistajat esittelivät kilpaa omia tila-automallejaan.

INTERIOR

Tämä piinattu Rellu sen sijaan olisi varmasti ollut myös isien mieleen. Koneena oli nimittäin Renun RS5 V10, jota oli käytetty vuoden -93 Williamsin Renaultilla kuninkuusluokassa. Suorituskyvyn lisäksi uskomattoman pysähtymisvalmiuden mahdollistivat myös F1-maailmasta lainatut keraamiset jarrut. Konseptiauton kori on tietenkin lasikuitua, joka mahdollistaa lennättää kevyttä keksintöä alle kolmen sekunnin lukemiin. Suorituskykyisen vanin rakentaminen mainostarkoituksiin ei sinällään ollut uusi keksintö, sillä jo 70-luvulla mm. Ford teki Transit-pakustaan Supervan- version, jolla kelpasi kurmoottaa Porsche-kuskeja ratapäivillä.

ESPACE F1