Vanhan kunnon Lada Nivan konsepti on antiikkinen, mutta toimiva.

Alkuperäisen jo vuonna 1977 esitellyn Lada Nivan korimalli on vihdon ja viimein jäämässä historiaan uudempien Ladan maastoautojen myötä. Ainakin vielä nelisen vuotta sitten ykköskorista Nivaa sai ostettua Britanniasta. Saksassa automalli on ollut omassa sarjassaan suosittu, ja tietenkin myös sen kotimaassa Venäjällä. Myös Suomesta autosta on tullut käsite. Sitä kuvaa parhaiten sanonta, että jos haluaa mennä metsään kannattaa ostaa Land Rover. Jos kuitenkin haluaa tulla metsästä myös pois kannattaa silloin valinta kohdistaa Nivaan.

Viimeiset alkuperäisen Nivan konstruktioon rakentuvat autot saivat toki vuosien varrella useita parannuksia teknisen kehityksen myötä. Ulkoisesti suurin muutos oli takavalot, jotka uudemmissa on pystyssä auton takakulmissa. Tärkein tekninen uudistus oli kuitenkin 1,7-litraisen nelisylinterisen bensakoneen varustaminen Boschin ruiskutekniikalla, mikä auttoi Nivaa täyttämään Euroopan tiukentuneet päästövaatimukset. Kolmiovisen version rinnalle tuotiin myös viisiovinen vaihtoehto.


Nivan kulmikas muotoilu on täyttä menneisyyttä, mutta siinä piilee myös osa auton viehätyksestä. Auto ei varsinaisesti ole koskaan ollut ruma. Muotoilu on vain tehty palvelemaan käyttötarkoitusta ilman turhaa koreilua. Nivan suurin ansio onkin aina ollut sen maastokelpoisuus. Sen minimaalinen vain 1200:n kilon omapaino on jotain, mihin harva maastoauto pystyy. Tähän kun yhdistää kapeat renkaat ja tasauspyörästön lukon saadaan varsin maastokelpoinen laite. Ja kuten niin monelta Youtuben videoltakin tiedämme Niva on parasta pestä letkulla myös sisältä, jotta kaiken mudan ja sisälle tulvineen veden ja lian saa pois.

Olkoonkin, että sisätiloista löytyy edelleen sitä samaa vanhaa halpaa muovia, joka haiseekin samalta kuin 70-luvun mallissa. Renkaiden äänikin peittyy helposti vaihdelaatikon ujellukseen. Moottori sen sijaan on jopa huomattavan hiljainen, mikä kielii aikaisempaa paremmasta äänieristyksestä moottoritilassa. Reilussa satasen nopeudessa kokonaismeteli yltyy silti pian epämiellyttäväksi, mutta maastoonhan tällainen auto on tehty. Siellä Niva onkin kuin kotonaan. Useimmista nykyajan maastoautoista löytyy bluetooth-yhteydet, mutta Nivasta löytyykin mahdollisuus liittää lumiaura! Harvan auton mainostetaan toimivan myöskään -40 asteen kylmyydessä ja +45 asteen kuumuudessa. Sitä paitsi kumman auton korjaamolaskun sinä haluaisit maksaa, kun maastossa on käynyt hassusti: Lada Nivan vai uuden Range Roverin?