Vanhat Chevroletin lava-autot ovat nykyään arvokkaampia kuin uutena.

Vanhojen jenkkipikkisten suurena ystävänä on ollut mieltä lämmittävää seurata, kuinka monen tällaisen vanhan työkalun hinnat ovat lähteneet viime vuosina nousukiitoon. Uutena lava-autot saavat usein kaikkea muuta kuin rakkautta ja huolenpitoa. Monen pick upin kohtalona on yksinkertaisesti tulla ajetuksi loppuun työnteon pahoinpitelemänä arkiesineenä. Siksi onkin niin hienoa, että nämä vanhat tyylikkäästi muotoillut autot ovat vihdoinkin saamassa ansaittua arvostusta.

Arvoasteikon kärkipäästä löytyy usein 50-luvun Chevroletin lava-autoja. Yksi näistä on vuosina 1947-53 tuotannossa ollut ”Advance Design”-sukupolvi, johon kuuluu klassisen kauniisti muotoiltu 3100-sarja. Nämä autot olivat eräitä ensimmäisiä sodan jälkeen esiteltyjä uusia Chevyjä. Ostajiin vedonnut ulkonäkö, ja erinomainen tekninen kestävyys tekivät niistä pitkään liikenteessä säilyneitä tavarankuljettimia. Nykyisin 55.000 dollaria eli noin 48.000 euroa ei ole mahdottomuus hyväkuntoisesta yksilöstä. Aikanaan 1.047 dollaria uutena maksaneelle autolle suhteellinen arvonnousu on ollut inflaatiokorjattunakin miltei nelinkertainen! Ajamaton auto tallissa säilytettynä näihin päiviin olisi ollut siis melkoinen sijoitus.


’55, ’56 ja ’57 ovat tunnettuja klassikko-Chevyjen vuosikertoja. Vuosina 1955-57 valmistettiin myös Cameo-mallista pikkistä, joka oli 50-luvun mittapuulla poikkeuksellisen lähellä tavallista henkilöautoa, ja voidaan näin pitää eräänlaisena aikansa El Caminona. Autossa oli lasikuituiset lokasuojat ja silloinen uusi Chevyn 283-kuutioinen V8, joka löysi tiensä myös Corvetteen ja Bel Airiin. Voidaankin hyvällä omalla tunnolla sanoa, että Cameo oli maailman ensimmäinen uhreilupikkis. Aikalaiseksi lava-autoksi hintava Cameo kustansi miltei 2.000 dollaria uutena, mutta nykyisin minttikuntoiset yksilöt nousevat 60.000 dollariin, mikä tarkoittaa sekin noin kolminkertaista hinnannousua.

Listamme kolmas, muttei suinkaan vähäisin nousija on vuosimallien 1970-72 Chevrolet pikkis. Tämä on Chevyistämme jo selvästi ulkonäöltään laatikkomaisempi, muttei suinkaan tyylittömämpi. Ajokokemuksensa puolesta se on jo selvemmin nykyautoa muistuttava kuin 50-luvun serkkunsa. ”Action Line”-muotoilua edustava pikkis on edeltäjiään virtaviivaisempi, ja ollut aina keräilijöiden suosiossa. Näistä autoista halutuimmat ovat tosin varustellumpia malleja, kuten ylellinen Cheyenne. Aikanaan tällaisen olisi voinut ajaa kotiinsa 2.473 dollarin hintaan. Tänä päivänä parhaimmat yksilöt kaupataan 45.000 dollariin, mikä tarkoittaa miltei kaksinkertaista arvonnousua. Ei muuta kuin sijoittamaan, ja ostamaan vanhaa amerikkalaista lava-autoa!