Vanhoja kunnon Land Rover Defendereitä saa edelleen uusina Puolasta.

Vasta kun Land Rover Defenderin valmistus saatiin päätökseen reilut kolme vuotta sitten, on emoyhtiö tuomassa markkinoille jo mallinimeä takaisin, tosin radikaalisti muuttuneena. Vanhalla vuosikymmeniä tuotannosta löytyneellä laatikkodesignilla on kuitenkin edelleen vankkumattomat faninsa, ja siksi onkin mieltäylentävää tietää, että myös jo mallistosta poistunutta Defenderin korimallia saa edelleen tuliteränä.

Asialla on tällä kertaa tosin puolalainen Defenderien korjaamiseen ja varaosiin erikoistunut yritys nimeltä Land Serwis, jonka toinen sana todellakin tarkoittaa sikäläistä huoltoa, ”serviceä”. Krakovalaisen yrityksen mukaan se on yksi neljästä maailmassa toimivasta yrityksestä, joilla on lupa ja välineet valmistaa uusia vanhoja Defendereitä, ja on siten samalla ainoa paja Britannian ulkopuolella. Yksi tuotantomalleista pohjautuu vuoden 2010 pitkähyttiseen lavamalliin. Siitä löytyy kaikki klassiset tunnusmerkit, kuten Grasmere Green -nimeä kantava vihreä maalipinta, valkoinen katto ja ruskea nahkasisusta.


Kuvien auton konehuoneesta löytyy Fordin 2,4-litran Puma Duratorg diesel-moottori, joka välittää vedon kaikille neljälle 16-tuuman Goodyear Wrangler -maastorenkaalle. Auton tilaaja pääse vaikuttamaan kattavasti oman autonsa varusteisiin aina useista moottorivaihtoehdoista lähtien, joita löytyy nelisylinterisistä nuhapumpuista tosimiehen kahdeksikkoihin. Alustaa saa kaikilla alkuperäisillä pituusvaihtoehdoilla, joihin kuuluvat 90-, 110- ja 130-tuuman akselivälit pätkästä pitkään.

Auton miinuspuoliin laskettakoon retroilun hinta, joka tässä tapauksessa alkaa 60.000 euron tuntumasta, ja tuollakin tuohivuorella saa haltuunsa kaikkein hikisimmän karvalakkiversion. Amerikan myynnin kannalta ei yrityksen toimarille ole mieltä huojentava tieto, että samalla suunnalla saa vastaavalla rahalla jo kaksikin Jeep Wrangeleria. Kuvista päätellen Lantikka näyttää kuitenkin juuri siltä aidolta oikealta maastoihmeeltä, jollaisen jokaisen Defenderin tulisi olla kaikkien aikojen maastoreissulle lähdettäessä. Mikäli rahapussin nyörit antavat myöden, on varmasti luvassa rallimestari Markku Aleninkin ylistämää Defender-hupia kalliolta kukkulalle, ja suonlaidasta pellon kautta tunturipuroille.