Viherpiipertäjät alkööt vaivautuko – Mersu esitteli yli 600-heppaisella V12:lla varustetun luksusavon

Mercedes-AMG S 65 Cabrio, Exterieur: Anthrazithblau exterior: anthracite blue

Isot bensakoneet ovat joutuneet viime aikoina ympäristöpaineiden kurimukseen, mutta Mersun tuplaturbo-V12 sen kuin porskuttaa. Merkki ilmoitti vähän aikaa sitten lisäävänsä 12-pyttyisen koneen tuotantoa suuren kysynnän vuoksi, ja nyt moottori on löytänyt uuden kodin Frankfurtin autonäyttelyssä pari kuukautta sitten debytoineesta S-luokan avomallista. Tuolloin avo-Ässästä esiteltiin S 500:n lisäksi tuplaturbotetulla veekasilla varustettu S 63 AMG Cabrio. Tällä kertaa vuorossa on S 65 AMG Cabrio heille, joille mikään ei riitä.

V12-avon moottori on jo tuttu vastaavasta coupésta ja monesta muusta Mercedes-AMG:n huippumallista. Kone tuottaa peräti 630 hepan tehon, mutta kaikkein vaikuttavin lukema on moottorin huippuvääntö. Se on nimittäin lähes käsittämättömät 1000 newtonia. Padasta irtoaisi vieläkin enemmän voimaa, mutta vääntöä on jouduttu rajoittamaan voimansiirron kestävyyden vuoksi.

Nelipaikkainen luksusavo pinkaisee V12:n siivittämänä 4,1 sekunnissa nollasta sataan, ja huippunopeus on monien muiden saksalaisautojen tapaan rajoitettu 250 km/h:n lukemaan. Lisävarusteena saa kuitenkin AMG Driver’s Packagen, jolloin autobahnilla voi kiusata pienempiään aina 300:n nopeuteen asti. Kulutus ei varmaankaan kiinnosta suuremmin tämän auton ostajia, mutta mainittakoon sekin varmuuden vuoksi. Mercedes ilmoittaa viralliseksi keskikulutukseksi 12 litraa 100 kilometrillä, mutta käytännön ajossa lukema voi olla jotakin ihan muuta.


S 63:a saa myös nelivetoisena, mutta S 65 on aina takavetoinen. Voimaa takapyörille välittää AMG:n seitsemänpykäläinen Speedshift-automaatti, jossa on kolme eri ajo-ohjelmaa. S 65:ssa on AMG-tyylin mukaiset helmat, pakoputkenpäät ja isommat ilmanottoaukot etupuskurissa S 63:n tapaan. V12-koneisen AMG:n erottaa kuitenkin pikkuveljestään siitä, että maskin ja ilmanottoaukkojen ritilät ja auton monet koristelistat on kromattu. S 65 AMG:n 20-tuumaiset vanteet ovat kiillotettua alumiinia, mikä sointuu hyvin kromin kanssa yhteen. Sporttiversionkin alusta on ilmajousitettu, mutta se on normaalimalleja jäykempi.

Sisältä AMG:n huippumallin tunnistaa penkkien ruutukuvioisesta nahasta. Lisäksi jopa tuulilasinkarmin sisäpuoli ja aurinkolipat on verhoiltu nahalla. Virtuaalisten mittarien grafiikka on Mersun hovivirittäjän omaa tyyliä, ja kuskin oven avauksen jälkeen oikeanpuoleiseen ruutuun tulee AMG:n erityinen starttinäyttö. Luksusavossa on myös Head up -heijastusnäyttö, joka AMG-mallissa kertoo perustietojen lisäksi moottorin kierrosluvun ja kulloisenkin vaihteen. Kauniiden ja rikkaiden uuden näyttäytymisvälineen pääsee tilaamaan ensi huhtikuusta alkaen, mutta hinnat eivät ole vielä tiedossa.

 

Mercedes-AMG S 65 Cabrio, Exterieur: Anthrazithblau exterior: anthracite blue, fabric soft top beige

Mercedes-AMG S 65 Cabrio, V12-Biturbomotor, 463 kW (630 PS), 1000 Nm V12 biturbo engine,

Mercedes-AMG S 65 Cabrio, Interieur: Leder Porzellan interior: leather porcelaine