Virolaisen suunnittelijan näkemys Lamborghinin lava-autosta hämmentää tyylikkyydellään.

Lamborghini on vain kerran historiansa aikana tehnyt tuotantoon päätyneen lava-auton siviileille, ja siitä on 33 vuotta. Juuret ovat tosin jo vuodessa 1977, jolloin tehtiin prototyyppi pitäen silmällä Yhdysvaltain armeijan tarvetta uudenlaiselle maastoajoneuvolle. Armeijan kanssa ei tullut kauppoja, mutta vuonna 1986 tuotantoon asti päätynyt malli oli nimeltään LM002. Kyseessä oli lempinimen ”Rambo-Lambo” saanut kantikas, ja testosteronia tursunnut lavamaasturi, joka inspiroi myös Jenkkien myöhempää Humvee sotilaskäyttöön tehtyä ajoneuvoa.

Sittemmin Lamborghini herätti kohua julkistamalla oman Urus-nimisen katumaasturin vuonna 2017. Katumaasturien kysyntä on ollut niin kovaa, ettei edes Lambon kaltainen urheiluautofirma ole halunnut jäädä tämän kassakoneen kilinän ulkopuolelle. Entäpä jos maineikas italialaisyhtiö päättäisi tehdä jälleen lavamaasturin? Internetissä on kiertänyt taiteilijoiden näkemyksiä, jotka ovat lähinnä Uruksen pohjilta muutettu pikkiksiksi. Kenties onnistunein näistä on virolaisen suunnittelijan Rain Priskin näkemys, joka on aidosti tyylikäs näkemys aiheesta.


Uruksen kaksoisturbolla kutiteltu 4-litran V8 tuottaa messevät 641 hummaa, ja tarjoilee 850nm vääntöä. Tämä tarkoittaa 3,6 sekunnin kiihtyvyyttä sataseen, ja yli 300km/h huippunopeutta. Kaikki tämä oikeutti maailman nopeimman katumaasturin titteliin, kunnes Bentleyn Bentayga varasti ykkössijan. Urus on kuitenkin yllättävän käyttökelpoinen maastossakin, mitä ei voi todellakaan sanoa useimmista markkinoiden SUV-luokan keksinnöistä.

Vaikka ajatus uudesta Lamborghinin pick upista on hieman utopistinen, niin Priskin kaltaisten visionäärien näkemykset kannattaisi ottaa tosissaan. Ei olisi mitenkään yllättävää, jos vähintään joku koripaja tarttuisi tilaisuuteen paikata ammottava aukko tarjonnassa. Priskin lavamallissa on Uruksen keula täysin tunnistettavissa, mutta peräosa on muotoiltu uudelleen korista katkeavan lavaosan myötä. Kokonaisuuden kruunaavat karkeakuvioiset maastorenkaat, ja keulaan tyylikkäästi integroitu etupuskuri. Mitä mieltä olet, pitäisikö tällainen tutkielma viedä tuotantoon saakka?