Volkkarin uuden sähköauton ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen – ID:n pääsee ennakkotilaamaan jo pian

Kohta neljä vuotta sitten paljastuneella VW-konsernin päästöskandaalilla oli kauaskantoiset seuraukset muutenkin kuin taloudellisesti. Päästökohu toimi nimittäin lähtölaukauksena saksalaisten sähköauto-offensiiville, jollaista ei ole ennen nähty. Markkinoille on jo tuotu polttomoottoriauton perusrakenteen pohjalle tehty Audi e-tron, ja toki Volkswagen on tarjonnut usean vuoden ajan täyssähköistä e-Golfia. Tärkein uutuus on kuitenkin pelkästään sähköautokäyttöön suunniteltu MEB-perusrakenne, jonka varaan tehty ensimmäinen auto esitellään syyskuussa.

Se on Golfin sähköisenä vastineena toimiva ID, josta on jo annettu esimakua konseptiauton avulla. Tuotantomallikin on jo bongattu naamioituna, ja nyt siitä vuosivat julkisuuteen ensimmäiset kuvat enää kevyen naamiokuvion peitossa. Kompaktin ID:n hieman tila-automaiset muodot seuraavat melko uskollisesti tutkielmaa, mutta nokasta on tullut hieman korkeampi todennäköisesti jalankulkijaturvallisuuden vuoksi. Sähköauton keulalla ei ole perinteistä maskia, mutta etupuskurin alareunasta löytyy sentään polttomoottoriautojen tapainen ilmanottoaukko. Etuvaloumpioita kiertävät päiväajovalonauhat jatkuvat VW:n merkkiin asti, ja etupuskurissa on golfpallon mieleen tuovia koloja konseptin tyyliin.


ID:n A-pilarit on jaettu monien tila-autojen tavoin kahtia, minkä pitäisi parantaa näkyvyyttä ulospäin. Takaapäin uutuuden sekoittaa helpoiten polttomoottoriautoihin, koska esimerkiksi takavalot ovat hyvin samanlaiset kuin tulevassa kahdeksannen sukupolven VW Golfissa. Puskuriin on integroitu täysleveä syvennys rekisterikilpeä varten, ja pakoputkenpäät loistavat tietysti poissaolollaan. ID:n erikoisuuksiin kuuluu lisäksi tuumakooltaan iso, mutta vierintävastusta pienentävä kapea rengaskoko. Ilmanvastusta lasketaan myös umpinaisen oloisten vanteiden avulla.

Volkswagen on jo vahvistanut, että ID:tä saa kolmella eri akkupaketilla. Perustasossa on 48 kWh:n akut, jotka mahdollistavat 330 kilometrin toimintasäteen. Keskitason versio tarjoaa puolestaan 450 kilometrin toimintamatkan, ja 111 kWh:n akkupaketilla varustetussa huippumallissa on jo Teslankin haastava 550 kilometrin toimintasäde. Kaikkia versioita vauhdittaa 170-heppainen sähkömoottori, joka on sijoitettu taka-akselille. ID. on tämän ratkaisun myötä takavetoinen ja -moottorinen klassisen Kuplan tavoin, joten perinteitäkään ei ole unohdettu.

Uutuuden tilauskirjat on jo avattu monissa Euroopan maissa, ja Suomessakin kiinnostuneet voivat jättää yhteystietonsa saadakseen oman ID:nsä ensimmäisten joukossa. Hinnasta voi esittää tässä vaiheessa vain valistuneita arvauksia, mutta 30 000 euron lähtötaso ei välttämättä mene kovin pahasti pieleen. Auto tuodaan suuren yleisön silmien eteen syyskuun puolessavälissä ovensa avaavassa Frankfurtin autonäyttelyssä, mutta viralliset kuvat julkaistaan todennäköisesti jo sitä ennen.