Volvo XC60 on ylivoimainen hybridikunkku Suomessa

Volvo XC60 T8 R-Design in Crystal White

Volvon hybridit ovat saavuttaneet Suomessa mukavan jalansijan, mutta yksi automalli nousee kirkkaasti muiden yläpuolelle. Volvo XC60 on ladattavien hybridien ylivoimainen ykkönen Suomessa, missä sen markkinaosuus on kunnioitettavat 54 prosenttia.

Suomessa on tämän vuoden alusta rekisteröity yhteensä 1338 lataushybridiä, joista Volvoja on peräti 722. Volvo XC60:sta on rekisteröity 404 kappaletta ja sen isoveljeä Volvo V60 T8 Twin Engine AWD:tä on rekisteröity 157 kappaletta.

– Odotamme, että V60 mallin suosio ladattavana hybridinä kasvaa entisestään, kun saimme nykyisen T8 -teholuokan hybridin rinnalle myös T6 -teholuokan ladattavan hybridin, sanoo Volvon myynti- ja markkinointijohtaja Tom von Bonsdorff.


Volvo XC60
Volvo XC60 T8 R-Design, Crystal White

Lataushybridimallien kärkikymmenikköön mahtuu myös kolme muuta Volvoa. Kuudennelta sijalta löytyy Volvo XC90, kahdeksannelta Volvo V90 ja yhdeksäntenä on Volvo S90.

– Asiakkaillamme on hyvä tilanne voidessaan valita omaan tarpeeseensa sopivan hybridin laajasta mallistosta, jatkaa von Bonsdorff.

Volvo on päivittänyt nykyisiä T8- ja T6 Twin Engine -lataushybridivoimansiirtojaan ja vahvistanut, että se valmistaa jatkossa lataushybridiversion jokaisesta automallistaan. Volvon mallistosta löytyy myös valikoima kevythybridejä XC90- ja XC60-mallien diesel- ja bensiiniversioista.

Kevythybridimallit tuovat ensimmäistä kertaa asiakkaiden käyttöön Volvon edistyneen kineettisen energian talteenottojärjestelmän, mikä ottaa energiaa talteen jarrutuksissa. Järjestelmä yhdistetään Volvon nykyisiin polttomoottoreihin ja se muodostaa siten uuden integroidun sähköistetyn voimansiirron. Uusi voimansiirto vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä jopa 15 prosentilla. Uusista kevythybrideistä tulee vähitellen uusi standardi, joka vie Volvon lähemmäksi tavoitetta, jonka mukaan kaikki sen autot ovat sähköistettyjä ensi vuosikymmenen puoliväliin mennessä.

Volvo on strategiansa mukaisesti ja suuren kysynnän seurauksena kasvattanut tuotantokapasiteettiaan, jotta jopa 25 prosenttia kokonaistuotannosta voisi olla Twin Engine -lataushybridiautoja. T8 Twin Engine -lataushybridi sisältää uuden akun ja akun latauksen brake-by-wire-tekniikalla. T8-voimansiirron toimintasäde sähköllä on kasvanut entisestään noin 15 prosentilla, ja voimansiirto on saatavilla kaikkiin 90- ja 60-sarjan autoihin. Myös pienempään T6 Twin Engine -lataushybridiin on asennettu uusi akku ja brake-by-wire-tekniikka. Tämä voimansiirto on saatavilla V60 -malliin.

XC90-malliin on saatavilla B5-tunnusta kantava dieselkevythybridiversio. XC60-mallin asiakkaat voivat valita B5-bensiini- tai -dieselkevythybridin, B4-dieselkevythybridin tai B6-bensiinikevythybridin.