Volvojen sähköautosisar esitellään pian – 400-heppaisesta Polestar 2:sta julkaistiin ensimmäinen tiiserikuva

Polestar opittiin tuntemaan Volvoihin erikoistuneena virityspajana, joka ajatti myös ruotsalaismerkin autoja ratakisoissa. Nämä ajat ovat kuitenkin historiaa, koska Volvon isäntänä nykyään häärivä Geely osti Polestarin kokonaan itselleen. Virityspajasta tehtiin kiinalaiskonsernin sähköautobrändi, jonka yhteys Volvoon säilyi kuitenkin vahvana. Polestarin ensimmäinen malli nimettiin lyhyesti ja ytimekkäästi 1:ksi, ja se kehitettiin vielä Volvon pohjalta.

Polestar 1 on hiilikuiturakennetta hyödyntävä GT-henkinen coupé, joka on muotoilunsa ja sisustansakin osalta hyvin lähellä isoja Volvoja. Tämä johtuu siitä, että auto suunniteltiin alun perin Volvon lippulaivaksi, ja brändinmuutos tehtiin aivan viime hetkillä. Polestar 1:tä vauhdittaa vielä hybriditekniikka, mutta täyssähköautot ovat jo aivan nurkan takana. Seuraavana vuorossa on luonnollisesti Polestar 2, jonka pitäisi olla jo omaleimaisempi ilmestys.

Nyt tästä uutuudesta julkaistiin ensimmäinen tiiserikuva, ja varsinainen esittelykin tapahtuu jo muutaman viikon päästä. Autosta tulee kuulemma tyylikäs neliovinen coupé, jonka lopullisista muodoista on paha sanoa mitään nyt julkaistun kuvan perusteella. Loiva kattolinja käy kuitenkin selväksi, ja takavaloja näyttää yhdistävän kapea ledinauha esimerkiksi Porschen nykymallien tavoin. Lisäksi latauspistoke on sijoitettu auton peräpäähän.


Polestar 2:sta tehdään tehokas täyssähköauto, joka heittää suoran haasteen Teslan aloitusmallina toimivalle Model 3:lle. Suorituskyvystä ei ole tässäkään tapauksessa pulaa, koska teholukemaksi kerrotaan noin 400 hevosvoimaa. Toimintasäde on puolestaan 480 kilometrin luokkaa, minkä pitäisi riittää jo pidemmillekin matkoille. Myös muusta tekniikasta on annettu jo esimakua. Uutuuden tietoviihdejärjestelmä on kuulemma Android-pohjainen, ja Google Android HMI -niminen systeemi tarjoaa kuskin käyttöön myös Amazonin Alexan kaltaisen virtuaaliavustajan.

Polestar 2:n voi hankkia kiinteällä kuukausimaksulla, mutta perinteinen ostomahdollisuuskin on edelleen tarjolla. Hinnoista ei ole vielä tietoa, mutta niiden pitäisi olla lähelläTesla Model 3:sta pyydettäviä taksoja. Suomessa Teslankin hinta on tosin edelleen hämärän peitossa, joten sähköautofaneilla on mitä odottaa tulevina kuukausina.