Volvolta lataushybridi XC40-mallistoon

Volvo XC40 -mallisto täydentyy viimein lataushybridiversiolla, jolloin kyseinen voimalinja on tästä eteenpäin saatavilla jokaiseen Volvo-malliin.

Volvo XC40 T5 Twin Enginen voimanlähteenä toimii kolmesylinterinen 1,5-litrainen bensiinimoottori, joka tuottaa 180 hevosvoiman tehon ja 256 Nm:n väännön. Vaihteistona toimii 7-vaihteinen DCTH-kaksoiskytkinautomaatti. XC40 T5 Twin Engine on etuvetoinen ja sen 82 hevosvoimainen ja 160 Nm vääntävä sähkömoottori sijaitsee etuakselilla. Hybridijärjestelmän kokonaisteho on 262 hevosvoimaa ja kokonaisvääntömomentin arvo 425 Nm. WLTP–mittaustavan laskennallinen hiilidioksidipäästöarvo on 46g /km ja sähköajokantama 46 km. Auton kiihtyvyys 0-100 km/h on 7,3 sekuntia. Huippunopeus on 205 km/h ja sähköajolla 125 km/h. Auton suurin sallittu vetopaino on 1800 kg.

XC40 T5 Twin Enginen 10,7 kilowattin Litium-Ion ajoakku on sijoitettu kardaaniakselille, ja 48 litran polttoainesäiliö on näin voitu sijoittaa auton taka-akselille, jolloin tavaratila säilyy vastaavan kokoisena kuin polttomoottoriversioissa. Ajoakun latausajat vaihtelevat 3-5 tunnin välillä riippuen latauslähteen sulakekoosta (16-8 A).


XC40 T5 Twin Enginen alkaen hinta Business-varusteltuna on 47 765 € (C02 46g/km) Muut saatavilla olevat varustelutasot ovat Business Inscription 51 753 € ja Business R-Design 51 753 €, joiden hiilidioksidipäästöarvot ovat 48 g/km. Autot valmistetaan Volvo Gentin tehtaalla Belgiassa ja ensimmäiset kappaleet saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2020.

Pienet SUV-autot on alan nopeimmin kasvava segmentti tällä hetkellä, ja Volvo XC40 on maailmanlaajuisesti Volvon toiseksi myydyin malli, heti XC60:n jälkeen. Sitä myytiin ensimmäisen 12 kuukauden aikana peräti 75 828 kappaletta. Mallin menestymisen edellytyksiä vahvistaa se, ettei premium-segmentistä löydy uudelle XC40 lataushybridille suoraa kilpailijaa.

Suomessa rekisteröitiin maalis-toukokuussa yhteensä 1 256 lataushybridiä, joista Volvoja on 534. Volvon markkinaosuus lataushybrideistä on peräti 43 prosenttia.