Volvon turvallisuusajattelu oli 70-luvun huippua. Volvo VESC oli myös 240-mallin prototyyppi.

Jos jokin autoyhtiö panosti 70-luvulla turvallisuuteen, niin se oli ruotsalainen Volvo. Eräs autoilun turvallisuusajattelun uranuurtajia oli Volvo VESC –henkilöauto, jonka kirjainyhdistelmä tuli sanoista Volvo Experimental Safety Car. Auton suunnittelussa oltiin huimasti edellä tuon ajan turvallisuusajattelua. VESC oli myös vuonna 1974 tuotantoon tulleen 240-mallin prototyyppi, johon hyödynnettiin konseptiauton kautta opittuja asioita.

VESC esiteltiin Geneven autonäyttelyssä vuonna 1972. Tämä prototyyppi oli Volvon tulevien vuosien kannalta hyvin merkityksellinen, sillä jo VESC:issä oli nähtävissä Volvon pitkäikäisimmän tuotannossa olleen 240-mallin suuret muotoilulliset linjat. 240 ja 260 malleja tehtiin aina vuoteen 1993 saakka, ja 19 vuoden vuoden aikana autoja valmistui yhteensä 2,9 miljoonaa kappaletta. 70-luvun alussa Amerikan Yhdysvaltojen tiukentuneiden turvallisuusmääräysten valvova viranomainen oli NHTSA, joka vertasi autojen turvallisuutta juuri Volvon 240-malliin.


VESC-malli esitteli turvavyöt, jotka asettuivat automaattisesti kuljettajan ympärille. Tämä ominaisuus tuli myöhemmin pakolliseksi kaikissa amerikkalaisissa autoissa. Aikansa uskomattomin ominaisuus taisi kuitenkin olla turvatyynyt, joita oli sekä kuljettajaa, että edessä matkustavaa varten. Lisäksi takapenkkiläisille oli omat erilliset turvatyynyt, jotka kolaritilanteessa tulivat hattuhyllyltä tukemaan matkalaisten takaraivoa. Kolariturvallisuutta paransi myös ohjauspylväs, joka kolarin sattuessa siirtyi 15cm eteenpäin kuljettajasta. Muita turvallisuusajattelua edustaneita innovaatioita oli jo Saabeissakin nähdyt ajovalojen pyyhkimet, sekä takaikkunan pyyhin ja pissapoika.

Konseptiauton nelisylinterinen ruiskukone oli nimeltään B20, ja se muutettiin täyttämään Yhdysvaltojen vuoden 1974 tiukentuneet päästönormit. Lisäksi tässä henkilöautossa oli sellaisia 70-luvun erikoisuuksia, kuin varoitusääni peruutettaessa, automaattinen polttoaineensyötön katkaisutoiminto, automaattinen ajokorkeuden säätömahdollisuus ja lukkiutumattomat jarrut. Monet nykyajan autojen varusteista juontavat siis juurensa jo 70-luvulle, ja sitäkin varhaisempiin vuosiin. Luonnollisesti vain osa näistä ominaisuuksista siirtyi itse 240-tuotantomalliin, koska ne olivat kalliita, tai niiden olemassaolo ei ollut pakollista. VESC oli kuitenkin varsin pitkälle viety tutkielma turvallisuusnäkökulmista, jotka yleistyivät vasta vuosikymmeniä myöhemmin.