Vuoden 1964 Kuplavolkkarista pyydetään miljoona dollaria – autolla on ajettu vain 37 kilometriä

Adolf Hitlerin kansanautoideasta alkunsa saanut Kuplavolkkari kuuluu historian legendaarisimpiin ja eniten valmistettuihin automalleihin. Alkuperäisen ilmajäähdytteisen Kuplan tuotanto päättyi Meksikon Pueblassa vasta vuonna 2003 65 vuoden uran jälkeen, jolloin autoja oli ehditty tehdä yli 21,5 miljoonaa yksilöä. 1990-luvun lopulla lanseerattu New Beetle ja 2010-luvun The Beetle ovat yrittäneet hyödyntää Kuplan ikonista mainetta retrokuoriensa voimin, mutta Golfin tekniikan pohjalle tehdyt autot ovat jääneet liian kauaksi alkuperäisen Kuplan tunnelmasta.

Kupla oli Atlantin toisellakin puolella melkoinen myyntimenestys, koska se tarjosi taloudellisen ja söpön vaihtoehdon jenkkien yhä suuremmiksi muuttuneille maantielaivoille. Yksi uskollisista amerikkalaisista VW-asiakkaista oli Rudy Zvarich -niminen mies, jolla oli 1957-mallinen Kuplavolkkari. Hänellä oli kuitenkin ilmeisesti pieniä epäilyksiä autonsa luotettavuudesta, koska Zvarich hankki seitsemän vuotta myöhemmin toisen Volkkarin vara-autoksi.


Sille ei kuitenkaan tullut koskaan käyttöä, joten miehen vanhempi Kupla pelasi ilmeisen luotettavasti. Jostakin kumman syystä Zvarich ei halunnut muutenkaan siirtyä uudemman Kuplan rattiin, ja niinpä auto on seissyt ajamattomana viimeiset 54 vuotta. Volkkarin mittarissa komeili 22 mailin lukema, kun se löydettiin äskettäin. Matkamittari pyörähti kuitenkin yhden mailin verran eteenpäin Kuplaa siirrettäessä, joten nyt ajomäärä on peräti 23 mailia.

Kilometreissä se on 37, eli VW on upouusi 54 vuotta vanha auto. Siihen ei ole koskaan vaihdettu yhtäkään osaa, joten esimerkiksi Kuplan valkosivurenkaat, punainen kangassisusta ja musta maalipinta ovat suoraan tehtaan jäljiltä. Auto on nyt laitettu tarjolle Hemmingsin myyntisivustolle, joten keräilijöiden luulisi suorastaan tappelevan siitä.

Asiassa on kuitenkin yksi isomman luokan mutta. Kuplasta pyydetään nimittäin tasan miljoona dollaria, mikä on pahasti yläkantissa ajamattomankin Volkkarin kohdalla. Jäämme odottelemaan, millä hinnalla auto vaihtaa lopulta omistajaa. Summa jää todennäköisesti korkeintaan ”vain” muutamaan sataantuhanteen dollariin, jos jostakin ei sitten löydy todella innokasta VW-keräilijää.