Vuoden 1969 Audi 100 Coupe oli salainen projekti, joka enteili Audille tulevaa menestystä.

Puhuttaessa 60- ja 70-lukujen taitteen eurooppalaisista keskiluokan gt-autoista tulevat mieleen useimmiten Ford Capri ja Opel Manta. Yksi näiden autojen kilpailijoista oli Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 1969 esitelty Audi Coupe S, joka oli linjakkaalta koriltaan tyylikäs ilmestys. 100 Coupen voisi sanoa olleen Audin avaus sporttisempien autojen luokkaan.

Audi 100:n peruskori näki päivänvalon vuonna 1968, ja se oli Audin silloisen teknisen johtajan Ludwig Krausin luomus. Vuonna 1965 Audista oli tullut suuren saksalaisen autoyhtiön Volkswagenin tytäryhtiö. Kraus halusi johtaa auton suunnittelua salassa isännältään, sillä kunnianhimoinen suunnitelma oli valmistaa teknisesti edistyksellinen uusi automalli. Volkswagenin vielä tuolloin myydessä vanhanaikaista Kupla-Volkkaria kuin leipää, oli Audi 100 teknisesti huimasti kehittyneempi, mikä ei välttämättä olisi saanut Volkswagenin leirissä pelkkää pääntaputusta aikaan.


Kun ostavan yleisönkin mielestä automalli oli menestys, muuttui pian Volkswagenin epäilyksetkin kassakoneen kilinän myötä suopeammiksi. Audi 100 oli se automalli, joka tasoitti Audin tien premium-autojen luokkaan kilpailemaan tasaväkisesti Bemareiden ja Mersujen kanssa. Suosion myötä haluttiin markkinoille myös fastback-mallinen coupe. Coupe-versiossa oli porrasperäistä lyhyempi akseliväli, leveämmät renkaat, urheilullisempi sisusta ja ennen kaikkea vauhdikas ulkonäkö, jossa oli samaa linjakkuutta Fiat Dino 2000 Coupen kanssa.

Konepellin alla oli suurempi 1,8-litrainen kone peruskorin nelisylinterisestä rivimoottorista. Kaksikurkkuisen Solex-kaasuttimen ja viritetyn nokka-akselin kera saatiin hevoset laukkamaan 115 pollen turvin, jossa oli 15 konia tavanomaista enemmän. Näillä tehoilla auto saatiin kiihtymään 10,5 sekunnin lukemiin, mikä aikalaiseksi autoksi on kohtuullisen hyvä lukema. Vuosina 1970-76 Audi valmisti yhteensä 30 787 Audi Coupe S –mallia. Audin maineen kasvettua suureni myös auton hinta, mikä pyyhki automallin pois valikoimista halvempien kilpailijoiden, kuten Porsche 924 tieltä. Nurkan takana odotti kuitenkin neljä vuotta myöhemmin Audin imagon kannalta entistäkin menestyksekkäämpi coupe-malli. Viimeistään rallipoluilta tuttu Quattro sinetöi Audin maineen teknisesti kehittyneenä autonvalmistajana.