Vuoden 1970 Datsun myytiin lähes 110 000 eurolla – 240Z:n hinnat tuntuvat olevan kovassa nousussa

Brittiläisten perinnesporttien asemat alkoivat vähitellen murentua, kun japanilaiset iskivät samoille apajille paljon luotettavammilla tuotteilla 1960-luvulta lähtien. Ensimmäisten japsisporttien ongelmana oli kauniisti sanottuna persoonallinen muotoilu, mutta tämäkin asia saatiin pian parempiin kuosiin. Yksi tämän aikakauden menestyksekkäimmistä ja kauneimmista tuotteista oli vuonna 1969 lanseerattu Datsun 240Z, joka tunnettiin kotimaassaan Fairlady Z:n nimellä.

Datsunin onnistuneet linjat eivät olleet mikään ihme, koska ne olivat peräisin mm. BMW 507:n piirtäneen Albrecht von Goertzin kynästä. Japsisportti kasvoi evoluutionsa myötä 260Z:ksi ja lopulta 280Z:ksi, mutta alkuperäinen 240Z on monien mielestä koko sarjan onnistunein ilmestys. Auton ikoninen status on luonnollisesti vaikuttanut sen haluttavuuteenkin, ja 240Z on aivan omilla hintalukemillaan vanhojen Datsunien tai Nissanien joukossa. Vähemmän loistokuntoisia yksilöitä saa edelleen suhteellisen edullisesti, mutta helmien osalta suunta on vain ylöspäin.


Nyt USA:n Bring a Trailer -sivuston kautta onnistuttiin saamaan kaupaksi vuoden 1970 240Z yli 124 000 dollarilla, eli melkein 110 000 eurolla. Auto on edelleen alkuperäisasussaan, mutta se ei ole enää tehtaan jäljiltä. Datsun on nimittäin entisöity jo 1990-luvun alussa, jolloin se on saanut myös uuden maalipinnan alkuperäisellä sävyllä. 240Z päätyi entisöintinsä jälkeen näytteille New Yorkissa sijaitsevaan Whitney Musem of Modern Artiin. Lisäksi juuri tämä yksilö oli näkyvästi esillä julkisuudessa vuonna 1998, kun USA:n Nissanin entinen pääjohtaja Yutaka Katayama valittiin Automotive Hall of Fameen.

Tämä Datsun on myös toiminut mallina Franklin Mint -nimisen pienoismallifirman miniatyyrille samasta aiheesta, joten kyseessä on suorastaan julkkis Zetojen joukossa. Auto näyttäisi olevan ulkoisesti lähes uudenveroisessa kunnossa, ja sisustassakaan ei näy käytön jälkiä. Penkkejä koristaa aikakauden mukainen musta vinyyli, joka on tunnetusti hiostavaa materiaalia. Ratin kehää sekä vaihdekepin nuppia koristaa puu, ja mittarilukemaakin kelpaa esitellä. Se on nimittäin vain 33 000 mailia, eli noin 53 000 kilometriä.

Pitkän konepellin alla murisee 2,4-litrainen suora kuutonen, joka luovuttaa hitusen yli 150 heppaa ja 197 newtonmetrin maksimiväännön. Lukemat eivät nykyaikana kuulosta kovin sporttiselta, mutta 240Z oli omana aikanaan nopeimpia japsiautoja. Myös konehuone ja auton alusta vaikuttavat huippusiistiltä, joten ostaja sai todellisen helmiyksilön käsiinsä. Siitä voidaan kuitenkin olla montaa mieltä, oliko tämä auto jo ylihintainen muihin Zetoihin nähden.