Vuoden 1973 Audin ”Ace of Spades” oli pataässä, jota Volkkari ei katsonut hyvällä

Audi Asso di Picche esiteltiin vuonna 1973 Frankfurtin autonäyttelyssä. Mallinimi oli italiaa, ja tarkoitti suomeksi pataässää. Auto olikin koristeltu mallin logona käytetyllä pelikorttipakasta tutulla mustalla pataässällä. Se pohjautui Audi 80 -malliin, oli etuvetoinen, manuaalivaihteinen ja nokalla nökötti joko 1,3 tai 1,5-litran neloskone. Tarkoituksena oli tuoda nousevan saksalaisautomerkin urheilullisuutta esille, ja tällaisen konseptiauton katsottiin sopivan mitä parhaimmalla tavalla merkin imagon muokkaukseen.


Auton suunnitteli Italdesign-muotoilupajan Giorgetto Giugiaro, joka oli vastuussa muistakin saman aikakauden kirveellä veistetyistä autotutkielmista, kuten vuoden 1971 Alfa Romeo Caimano ja 1972 Maserati Boomerang. Nykyään on helppo irvailla 70-luvun viivoittimella vedetyille, ja silloista tulevaisuutta edustaneille kulmikkaille linjoille, mutta onpa jo osa vaikkapa 90-luvun lopun autojen pyöreistäkin muodoista jo vanhentuneen näköisiä.


Vaikka konsepti-Audin kantaisä olikin pohjimmiltaan silloinen 80-malli, on sitä löydettävissä korkeintaan keulan muodoista ja pyöreistä ajovaloista. Pataässän sisätilat olivat jopa ulkonäköäkin radikaalimmat, sillä auton mittaristot olivat koottu kuljettajan eteen kahteen sylinterimäiseen pötköön. Yksipuolainen ratti oli puolestaan metallia, ja ovien säilytyslokerot muistuttivat käsilaukkuja! Nahkaa oli käytetty runsaasti antaen autolle yläluokkaisen vaikutelman, ja penkkien istuintyynyt olivat käytännöllisesti helposti itse vaihdettavissa.



Asso di Picche -hankkeen taustalla vaikutti Volkkarin Ghia-mallista tuttu Karmann-koripaja. Volkswagen oli jo 60-luvulta saakka suurin yksittäinen Audin osakkaiden omistaja, joten projekti tapahtui tiukasti kansanauton valvonnassa. Audin insinöörit olivat kovasti ilahtuneita valmiista prototyypistä, mutta auto ei koskaan päässyt tuotantoon edes rankasti muunneltuna kaupallisempana tulkintana.

73002C

Viralliseksi syyksi VW ilmoitti keskittyvänsä mieluummin massoja kosiskeleviin halvempiin automalleihin. Suurempi syy taustalla taisi kuitenkin olla se, että pian Audin proton esittelyn jälkeen Volkswagenilta oli tulossa tuotantoon Scirocco-mallin ensimmäinen inkarnaatio. Saman konsernin sisällä ei haluttu ottaa sitä riskiä, että sporttisen Sciroccon potentiaalisia asiakkaita olisi valunut kisällin asemassa olleen Audin leiriin.