Vuoden 1976 Lada-Porsche 2103 oli epätoivoinen yritys uudistaa vanha ”Nappisilmä-Lada”

70-luvulla Porschella oli pulaa rahasta, ja Ladasta tunnetulla neuvostoliittolaisella AvtoVAZ-autonvalmistajalla oli pulaa auto-osaamisesta. Niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakin nämä kaksi toisen maailmansodan, sekä valloillaan olleen kylmän sodan vihollismaata kohtasivat molemminpuolisen tarpeen merkeissä. Diili tehtiin silloisen Neuvostoliiton autoteollisuudesta vastanneen ministeri Viktor Plyakovin ja Porschen toimitusjohtaja Ernst Fuhrmann kanssa. Sopimus maksoi puoli miljoonaa silloista Saksan D-markkaa, ja sen tarkoitus oli kattaa kolme vuotta yhteistyötä.

Porschen uudistamaa VAZ 2103 –mallia voidaan pitää ensimmäisenä Lada-Porschena, joka viitoitti tietä myöhemmin esitellylle Porschen ja Ladan yhdessä kehittämälle Samara-mallille. Pohjimmiltaan kyseessä oli tavallinen 2103-malli, joka tunnettiin Suomessa myös luxus-Ladana 1500S, eli ”Ässä-Ladana”. Pohjimmiltaan kyseinen auto oli tuolloin kymmenisen vuotta vanha Fiat 124-malli, josta venäläiset olivat tehneet oman ”Nappisilmä-Ladan”. Nyt siis autoa oltiin uudistamassa länsimaisin avuin. Tästä yhteistyön hedelmästä on jäljellä ainoastaan yksi prototyyppi, joka majailee entisen Porschen työntekijän autotallissa.


Auton tarkasta valmistumisajankohdasta ei ole tietoa, ja se todennäköisesti valmistui saksalaisten suunnittelijoiden ja insinöörien toimesta Porschen pääkallopaikalla Stuttgartissa. Tekniikkapuoli pysyi takavetoa ja vaihteistoa lukuun ottamatta, mutta saksalaista insinööriosaamista hyödynnettiin auton moottorin hienosäätämisestä toimimaan paremmin huonolaatuisellakin venäläisellä polttoaineella. Jousitusta säädettiin toimimaan paremmin kuoppaisilla teillä, ja lisäksi moottorin osia vaihdettiin alumiinisiksi painonkevennyksen nimissä. Ulkoisesti krominen maski ja puskurit korvattiin muoviosilla, mutta muu auto jätettiin miltei ennalleen.

Sisätiloissa Lada-Porsche sai uuden kojelaudan, jossa oli aikaisemmasta poikkeavat mittaristot. Ratti muistutti huvittavalla tavalla Porsche 928:n vastaavaa, lämmönsäätimen katkaisimet olivat uudenlaiset ja penkit olivat aitoa nahkaa – olihan kyseessä edelleen Ladan luxus-malli. Hölmönnäköinen auto, jossa kyljet juonsivat juurensa 60-luvulle, ja jonka nokka ja perä oli epätoivoisen 70-lukulaisia, tuli torjutuksi AvtoVAZ:in toimesta. Ladalta tuli pian omin voimin faceliftattu 2103, joka pienin ulkoisin muutoksin sai mallinimekseen 2106.