Vuoden 1989 puukylki-Jeepin alkuperäinen ulkonäkö pettää pahan kerran – vanhan Grand Wagoneerin nokalla karjuu yli 700-heppainen Hellcat-veekasi

Herrasmiesmaastureita tai ainakin herraskaisia katumaastureita löytyy nykyään lähes jokaiselta autonvalmistajalta. Tämän segmentin kantaisänä pidetään usein vuonna 1970 lanseerattua ensimmäistä Range Roveria, mutta todellisuudessa amerikkalaiset pistivät paremmaksi lähes 10 vuodella. Alun perin Kaiserin kehittämä Jeep Wagoneer tuli nimittäin markkinoille jo vuonna 1963, ja auton taru päättyi vasta vuonna 1991 puukyljillä ja muilla luksusvarusteilla silattuna Grand Wagoneerina.

Jeep aikoo palauttaa täysikokoisen Wagoneerin ja Grand Wagoneerin mallistoonsa muutaman vuoden päästä, mikä on aina omiaan nostamaan myös klassisten mallien haluttavuutta ja hintatasoa. Saudi-Arabian Riadissa järjestettiin viime viikonloppuna huutokauppa, jossa oli tarjolla todellinen herkkupala vanhan Grand Wagoneerin ystäville. Kyseinen auto oli kirkkaanpunaisella ulkovärillä ja beigellä sisustalla varustettu yksilö vuodelta 1989, jolla oli ajettu ainoastaan 83 700 kilometriä. Näillä kilometreillä hyvin säilynyttä Grand Wagoneeria ei ollut vielä tarvinnut entisöidä mitenkään, mutta Jeep oli sen sijaan päässyt aivan toisenlaisen käsittelyn kohteeksi.


Alkuperäisen 5,9-litraisen V8:n tuottamat 144 hevosta ja 380 newtonia eivät ilmeisesti riittäneet Jeepin omistajalle, joten auto vietiin hieman alle 83 000 ajettuna Teksasissa toimivalle virityspajalle. Black Mountain Conversions -niminen firma kampesi perinnekasin pois nokalta, ja tilalle sovitettiin hieman uudempaa tekniikkaa FCA-konsernin laarista. Valinta osui mm. Dodge Challenger ja Charger Hellcatissa sekä Jeep Grand Cherokee Trackhawkissa käytettyyn 6,4-litraiseen veekasiin, joka tuottaa mekaanisen ahtimen avulla pirteät 707 hevosvoimaa ja 875 newtonmetriä maksimivääntöä.

Myös pakosarjat on kuulemma lainattu Grand Cherokee Trackhawkista, joten klassikkomaasturissa lienee miehekkäät soundit. Moderni Hellcat-pannu on jollakin ilveellä saatu pelaamaan yhteen Grand Wagoneerin alkuperäisen, alennusvaihteistolla varustetun kolmiportaisen automaatin kanssa. Alustarakenteetkin ovat edelleen tehtaan jäljiltä, eli autossa hyödynnetään lehtijousilla varustettuja jäykkiä akseleita sekä edessä että takana. Edessä on sentään tuuletetut levyjarrut, mutta tällä tekniikkayhdistelmällä ajo-ominaisuudet voivat olla kauniisti sanottuna mielenkiintoiset.

Ehkäpä tässä on syy siihen, että autolla on ajettu vain 805 kilometriä Hellcat-pannun asentamisen jälkeen. Toinen mahdollisuus on se, että muskelitekniikka sovitettiin klassikon nokalle pelkästään myyntitarkoituksessa. Huutokauppafirman sivuilta ei valitettavasti käy ilmi, menikö Hellcat-koneinen Grand Wagoneer kertalaakista kaupaksi ja millaiseen hintaan.