Vuonna 1967 ruostumattomasta teräksestä valmistetun Porsche 911:n tarina on edelleen melkoinen mysteeri

Sitä mukaa kun varhaisten Porsche 911S –mallien hinnat ovat lähteneen rakettimaiseen nousuun, on myös niiden historian selvittämiseen panostettu entistä enemmän. Hyvin dokumentoitu yksilö menee luonnollisesti kovemmalla hinnalla kaupaksi, kuin joku epämääräinen tapaus, jonka taustoista on vaikeaa saada kokonaiskuvaa. Tästäkin huolimatta yksi koskaan erikoisimmista valmistetuista 911S-malleista on edelleen melkoinen mysteeritapaus.

Kyseessä on vuosimallin 1967 911S, jonka kori on tehty ruostumattomasta teräksestä. Vaikka auto on täysin katulaillinen, se on nököttänyt maailman suurimmassa tekniikan ja luonnontieteen museossa Deutsches Museumissa Saksassa jo vuodesta 1974 lähtien. Luulisi, että näin hyvissä käsissä olleen auton taustat ovat vesiselvät, ja museon opas voisi jutella juurta jaksain auton historian siitä kiinnostuneelle turistille. Näin ei asian laita kuitenkaan ole.


Tärkein virallinen lähde Porschesta on kirja vuodelta 1986 nimeltä Porsche Specials, josta löytyy kuva autosta vuoden 1967 Frankfurtin autonäyttelystä. Kirjassa kerrotaan, että autolla ajettiin tämän jälkeen 93,000 mailia Heinz Todtmannin toimesta, joka johti ruostumattomaan teräkseen keskittynyttä tutkimuskeskusta Saksan Düsseldorffissa. Autonvalmistaja Porshella ei ole kuitenkaan virallista tietoa, kenen määräyksestä, tai edes kuka auton lopulta valmisti.

Joidenkin teorioiden mukaan Porschen valmisti Blanco-niminen saksalaisyritys, joka on erikoistunut valmistamaan mm. teräksisiä pesualtaita keittiöihin. Luotettavampaa teoriaa on saatu kuitenkin Porschen omistavan museon kuraattorilta, joka on tutkinut vanhoja museon asiakirjoja. Näiden mukaan joku olisi tilannut auton aikaisemmin mainitusta tutkimuskeskuksesta Düsseldorffista, ja että auto olisi todellakin aito tehdastekoinen Porsche 911S.

Varmaa on, että auton autenttinen ja maalaamaton teräskori on muotoiltu niin koneiden kuin ihmiskäsienkin voimin vähän samaan tapaan kuin myöhemmät surullisenkuuluisat DeLorean DMC-12 urheiluautot. Korista ei edelleenkään löydy ruostetta, mikä tekee siitä hämmästyttävän alkuperäiskuntoisen säilymäihmeen, sillä tavalliset 911:set olivat aikansa tyypilliseen tapaan herkkiä ruostumaan. Ruostumatonta teräskoria ei kuitenkaan voitu ottaa laajempaan massatuotantoon, sillä sen valmistuskustannusten on arvioitu olleen yhtä paljon kuin kahdella tavallisesta teräksestä valmistetulla 911:llä.

Koria lukuun ottamatta auto ei juurikaan eroa tavanomaisista kanssasisaristaan. Koneena on sama 2-litrainen bokserikutonen, joka tuottaa ilmoille 160 hummaa. Yllättävää kyllä, ruostumattomasta valmistettu on 50 kiloa kevyempi. Paljaspintainen kiiltelevä Porsche on vangitseva näky, ja sen ainutlaatuisuus ja epämääräinen historia tekevät siitä kiehtovan osan mobilismin historiaa.