Vuonna 1990 esitelty BMW 850 oli aito saksalainen GT-vaunu.

Nykyään olemme tottuneet siihen, että kaiken maailman Mazdat, Opelit ja muut kikottimet ovat GT-malleja, jos alta löytyvät kevytmetallikiekot ja peräluukkua koristaa spoileriviritys. Näitä ”urheilullisia” autoja on automyyjien hyvä suu vaahdossa hehkuttavaa asiaan vihkiytymättömille ostajakandidaateille. Joskus kauan sitten Gran Turismo –tarkoitti vielä aidosti hienoa ja nopeata luxusautoa, jolla tarvittaessa pääsi etenemään ripeästi ilman repivää suorituskykyä, huutavaa moottorinääntä ja askeettista varustelua. GT-vaunu oli urheiluautoa hieman kiireettömämmän, mutta huomattavasti nautinnonhakuisemman kuljettajan valinta.

Vuonna 1990 ensiesitelty BMW 850 on klassisen GT-auton tuntomerkit täyttävä auto. Melkein seitsemän sekunnin kiihtyvyydellä Bemari ei täyttänyt edes vuonna 1990 urheiluauton vaatimuksia, mutta 250 km/h huippunopeus on 30-vuotiaaksi autoksi vieläkin hyvä. Vajaan 1800 kilon elopainostakin voi päätellä, että mukavuusvarusteita on ladattu autoon kiitettäviä määriä. Myös auton ulkonäkö on säilynyt yllättävänkin ajattomana. Auton juuret ovat tukevasti vielä 80-luvun puolella, ja sen ajan autonvalmistajista BMW:n tuotokset ovat kestäneet muutoinkin paremmin aikaa verrattuna moneen muuhun kilpailijaan. B-tolpaton linjakas kori luukkulamppuineen tekee vieläkin vaikutuksen.


Ensimmäisen sukupolven kasisarjalaista valmistettiin aina vuoteen 1999 saakka, kunnes viime vuonna malli teki tyylikkään paluun. Aitoon GT-henkeen alkuperäisessä klassikossa oli neljä istumapaikkaa, joista taaimmaiset oli tarkoitettu lapsille tai pituudellisesti rajoittuneille. Alkujaan autosta löytyi sama 5-litran V12-moottori kuin 7-sarjan neliovisesta sisarmallistaan. Parhaimmillaan koneesta irtoaa lähemmäs 300 konia. V12 sisälsi 6-lovisen manuaalin, mutta useimmat olivat varustettu neliportaisella automaatilla, mikä sopii GT-henkeen huomattavasti paremmin.

Monet käytetyn 850:n ostajat ovat rakastuneet auton virtaviivaisen teutoniseen ulkonäköön, mutta osa on joutunut hieman pettymään auton suorituskykyyn. Lienee sanomattakin selvää, että V12 vaatii bensapumpulla veronsa, mutta eihän kukaan ole aikaisemminkaan Bemaria taloudellisuuden takia hankkinut. Ajo-ominaisuudet ovat tänäkin päivän kohtuulisen hyvät, ja auto on muutoinkin aikansa saksalainen laatutuote. Alkuperäiset varaosat ovat hinnoissaan, joten ostajan on syytä yrittää löytää hyvin kohdeltu yksilö. Muutoin kannattaa varautua etsimään käsiinsä halvempia tarvikeosia, ja opetella likaamaan kätensä korjauspuuhissa.