Vuonna 1991 Ferrarin tappajalla oli lava, ja nokalla kirjaimet GMC

Meillä kaikilla on tarve päästä joskus tuulettumaan autolla, painaa kaasupoljin pohjaan, nauttia vatsanpohjaa kutittelevasta kiihtyvyydestä ja maisemaa halkovasta huippunopeudesta. Tämä on osa ihmisluontoa. Toiset tekevät sen Ferrareilla, jotkut Lamborghineilla ja kolmannet Corvetteilla. Vuonna 1991 asiat olivat tosin niin, että kaikkia näitä edellä mainittuja pystyi pelottelemaan avolava-autolla. Ferrari F40 ja RUF:in virittämä Porsche 911 karkasivat Syclonelta kiihdytettäessä, mutta muutoin oltiin tappamassa isolla kädellä urheiluautoja viivalla – mukaan lukien joukko uusia Ferrareita!

GMC Syclone on oikea villilapsi pikkikseksi, ja hyväkuntoisten hinnalla on ainoastaan yksi suunta. Juttumme kuvissa edukseen esiintyvä vain 6913 mailia mittariinsa pyöritellyt yksilö on myyty tänä vuonna Raleigh Classic –autohuutokaupassa Jenkkilässä, ja sen hinta-arvio on ollut noin 40,000 dollaria. Ottaen huomioon, että kyseistä erikoismallia tehtiin ainoastaan 2998 yksilöä, on auton kauppahinta maltillinen. Kuvat luovat suorastaan näyn aikakapselista takaisin 90-luvun alun autodiilerille, joka on juuri saanut tehtaalta vauhtipikkiksen myyntiarsenaaliinsa. Maalipinta on täydellisen alkuperäinen, mustiin muoviosiin ei ole aurinko vielä päässyt tekemään tuhojaan ja jopa lavapeitekin näyttää koskemattomalta.


Myös kabiini näyttää yhtä vaikuttavalta. 28-vuotiaissa autoissa on lähes poikkeuksetta porattu ties minkä navigaattorin ja kommunikaattorin telineiden reikiä kojelauta täyteen, mutta tällä kertaa niiltäkin on säästytty. Ryhdikkäät penkit suorastaan kutsuvat istumaan, tarttumaan ohjaustehostettuun rattiin, painelemaan jarrutehostettuja polkimia, laittamaan vakionopeudensäätimen ja ilmastoinnin päälle, sekä työntämään alkuperäiseen kasettisoittimeen John Denverin country-klassikon ”Take Me Home, Country Roads”. Kyseessähän kaikesta huolimatta oli työväenluokan automallin kaupunki-cowboy –versio, joka ei ollut pätkääkään käytännöllinen, mutta sitäkin vauhdikkaampi. Tällä oli tarkoitus viestiä lannan tai vastasahatun puunhajun sijaan nopeasykkeisen kaupunkilaiselämän tuoksua.

Se auton ihmeellisin anti sijoittui kuitenkin tukevasti konepellin alle. Sieltä löytyy 4,3-litran V6 Vortex-moottori, johon on istutettu Mitsubishin turboahdin ja ikonisen Garrettin valmistama välijäähdytin. Tällä yhdistelmällä lava-auto tarjoaa 280 tervejalkaista hummaa
ja vajaat 500nm vääntöä. Syclonen kaikki neljä koipea ovat vetäviä, ja auto laukkaa 0-100km/h 4,6 sekunnissa. Suorituskyky oli aikansa pikkikselle ennenkuulumatonta, ja Road & Track –lehti laittoikin sumeilematta Gemsun uutuden Ferrarin kanssa samalle viivalle. Ei liene yllätys, että Italian ori oli tosissaan helimessä amerikkalaisen lava-auton kanssa!