Vuosi Teslalla – kannattaako sähköauto?

Onko sähköautoilu oikeasti edullista? Moni pohtii kysymystä ja empii ristiriitaisen tiedon keskellä. Klikkiuutisissa keskitytään lähinnä sähköautojen ongelmiin, pelotellaan latauksen hankaluudella, eikä edes autolehdissä tunnuta ymmärtävän sähköautoilun erilaisia käytäntöjä.

Sähköauto on vielä polttomoottoriautoa kalliimpi ostaa, mutta hinnat laskevat nopeasti. Käytettyjä sähköautoja löytyy jo lähes jokaisen kukkarolle sopivin hinnoin, ja etenkin paljon ajavalle sähköauto varteenotettava vaihtoehto.

Tässä jutussa vedän yhteen ensimmäisen vuoden sähköauton ratissa. Käyn läpi ensin käyttökokemuksia yleisimpien ennakkoluulojen valossa. Sen jälkeen vedän yhteen käyttökulut.


Jutussa käsitelty auto on Tesla Model S 85 vuosimallia 2014. Ostin auton Hollannista vappuna 2018 ja nyt mittarissa on reilut 230 000 km. Klikkiotsikoissa puhutaan edelleen sadan tonnin Tesloista, mutta viisivuotiaan puoli miljoonaa ajetun yksilön rattiin pääsee jopa alle 35 000 euron jos ei pelkää kilometrejä!

Hain Teslan Hollannista vuosi sitten. Myyjän lapset auttoivat rekisteröintihommissa. KUVA: Joose Luukkanen

Käyttökokemukset

En tiennyt ennakkoon kuin Teslan selän liimaavan vedon ja ison näytön käyttöliittymän, jotka innoittivat auton hankintaan. Tiesin myös auton syövän kolmivaihevirtaa jota olisi kotoa saatavilla. Ennakkoon olin selvittänyt, että nopeassa moottoritieajossa akulla pitäisi päästä 300 km, minkä uskoin riittävän mainiosti omaan ajoon. Foorumien perusteella uskoin pärjääväni täyssähköllä mainiosti, mutta suoraan sanottuna odotin enemmän vaikeuksia ja suurempia kustannuksia.

Lataaminen

Moni empii sähköauton sopivuutta omaan ajoon. Lataaminen koetaan edelleen ongelmalliseksi, mutta yleensä turhaan. Sähköauto vaatii erilaisen asenteen, mutta uuden tyylin oppii nopsasti: alkuun pääsee lukemalla ohjeemme Teslan lataukseen.
Tietenkin jos joka viikko ajaa ilman taukoja Hangosta Inariin, niin silloin kannattaa unohtaa sähköauto…

Ensinnäkin sähköauto ladataan yöllä, eikä akkua ladata täyteen, vaan 80-90% tasoon päivittäisistä kilometreistä riippuen. Tankkausta ei tarvitse miettiä, eikä bensa haise. Tämän kun hoksasi, niin jopa oli helppoa: kotiin tullessa vaan johto kiinni ja akku piisaa taas seuraavan päivän pyörityksiin. Lataamiseen riittää suomalaisen keskimääräisellä ajolla jo perus lämpötolppa – jos siitä on turvallista käyttää lohkolämppäriä, niin siitä voi ladata sähköauton.

Matka-ajossa Tesla pärjää nätisti polttomoottorille, eikä lataustaukoja tarvita kuin 300 km välein. Superchargereita osuu hyvin omille reiteille ja niistä lataaminen on helppoa. Ennen verkoston laajenemista myös CHAdeMO adapterilla saa sadoista muista pikalatureista sähköä, tosin selvästi hitaammin. Supercharger lataa uusimpien päivitysten myötä vanhankin Teslan akkua yli 100 kW teholla 40% varaustasoon asti, ja käytännössä auto on valmis jatkamaan matkaa ennen kuin kuljettaja on saanut kahvit juotua ja vessassa käytyä. Yllätyin siitä, ettei lataus käytännössä pidennä matka-aikaa.

Jokamies-Teslalla-talvella-Nordkappiin-latau
Lataustauko ei matkaa pidennä, kun Supercharger puskee akkuun sähköä yli 100 kW teholla. Matkustajien tankkaus on yleensä matka-aikaa eniten pidentävä tekijä. KUVA: Joose Luukkanen

Lataaminen ei ole vaikeuttanut elämää, päinvastoin. Elämä on helpottunut, kun ei erikseen tarvitse poiketa huoltoasemalle. En todellakaan kaipaa tankkauksia talvipakkasella viiman viuhuessa!

Talviajo

Sähköauto on lämmin myös talvella ja huhut hyytyvistä akuista ovat perättömiä, Lapissa on monia tyytyväisiä Teslan omistajia. Itse asiassa sähköauto on pakkasella lämpimämpi kuin polttomoottori: kännykällä vaan lämmitys päälle ennen ajoon lähtöä ja autossa on hellelukemat viidessä minuutissa. Edes mahtavan hukkalämmön tuottanut Jaguarin nelilitrainen kasi vaati puolentoista kilometrin ajon ennen kuin lämppäristä puski lämmintä, dieselin kalinasta nyt puhumattakaan. Teslan lämmityslaitteen teho riittää jopa saunomiseen!

Teslan lämmityksen saa päälle kätevästi kännykällä. Tehokas lämmitin hoitaa tehtävänsä parissa minuutissa, eli riittää kun kytkee lämmöt päällä eteisessä ennen talvikenkien jalkaan vetämistä. KUVA: Joose Luukkanen

Kokeilin Teslan talviominaisuuksia ajamalla Nordkappiin keskellä kaamosta. Pakkanen laski pahimmillaan alle -30C lukemiin ja silti autossa tarkeni paitahihasillaan. Pahimmassakin talvikelissä autolla pääsee 300 km matkan, joten range ei laske mitenkään mahdottomasti. Käytännössä hitaammat talvinopeudet kompensoivat pienemmän ilmanvastuksen ansiosta kulutuseroa niin paljon, että käytännön ajomatka kesäisellä moottoritiellä rikesakkorajalla on liki sama kuin hitaampi taivallus talvipakkasella. Lue lisää talviajosta ja kulutuksesta eri säissä Nordkappin juttusarjasta.

Mikä parasta, auto pysyy lämpimänä ilman turhaa tyhjäkäyntiä. Nordkappin reissulla varmistin tämän nukkumalla autossa. Mikäs siinä köllötellessä ja tuijotellessa tähtiä lasikaton läpi +24C lämmössä vaikka ulkona paukkuu pakkanen.

Jokamies-Teslalla-talvella-Nordkappiin-Skibotn-Supercharger
Tesla on mainio talviauto. Lämpöä piisaa pakkasellakin, tässä ladataan talvisella Skibotnin Superchargerilla Norjassa. KUVA: Joose Luukkanen

Akun kesto

Huhupuheissa sähköauton akku on vaihtokunnossa parissa vuodessa ja sen jälkeen saa maksaa itsensä kipeäksi. Käytäntö on kuitenkin toista. Teslan akku kestää ikääntymistä ja kilometrejä erinomaisesti.

Mittasin akun tiedot hankinnan jälkeen Tessutellen-blogin ohjeiden mukaan. Uutena Teslan 85 akussa on kapasiteettia 81 kWh, josta kuljettajan käytössä on 77 kWh loppujen toimiessa puskurina. Mitatessani akun kunnon noin 185 000 km ajettuna kapasiteetista oli jäljellä 70,8 kWh eli katoa uuteen oli käynyt 5 kWh eli 7% verran. Täydellä akulla auto ilmoitti rangen olevan 376 km.

Pakkasella akun koko kapasiteetti ei ole käytettävissä. Kovilla pakkasilla ulkona ladatessa akku täyttyy noin 95% lukemiin. Vuoden ensimmäinen lämmin täyslataus osui kohdalle Varsovassa, jossa latasin lämpimän auton CHAdeMOlla lämpimässä parkkihallissa 100% saakka. Silloin range oli 370 km, eli katoa oli vain 6 km verran!

Akun tiedot saa luettua adaptorin ja bluetooth-lukijan kanssa. Hyvä ohjeet löytyvät Tessutellen-blogista. KUVA: Joose Luukkanen

Luin tätä juttua tehdessä akun lukemat, ja sen mukaan akun kapasiteetista on jäljellä 70,1 kWh. Vuodessa akun kapasiteetista oli siten kadonnut 0,7 kWh eli vain 1%. Tämä näyttää vielä paremmalta kuin rangen pohjalta laskettu n. 2% hävikki. Molemmilla mittareilla auton akku kestää ajoa todella hyvin.

Akku hiipuu nopeimmin ensimmäisen vuoden aikana, joten suurin lasku on takana. Jatkossa voidaan olettaa kapasiteetin putoavan tasaisesti. Tasaisella tahdilla range olisi pudonnut 300 km tasolle 11 vuodessa, jolloin mittarissa olisi jo 800 000 km! Tälläkin rangella Tesla päihittäisi suurimman osan uusista nyt kaupasta saatavista sähköautoista. Elon Muskin puheet miljoonasta kilometristä samalla akulla ovat tältä pohjalta paikkansapitäviä.

Kulut

Seuraavaksi käydään läpi sähköauton käyttökulut ensimmäisen 52 000 km matkalta. Tavoitteena on määrittää sähköautoilun jatkuva kustannus, joten mukana ovat vain säännöllisesti toistuvat kulut: hallinnolliset kulut (vero, vakuutus, katsastus), huoltokulut ja tietysti ajamiseen kuluneen sähkön kustannus. Mukaan ei lasketa kertaluonteisia kuluja kuten kotona mahdollisesti tehtyjä sähkötöitä (en tarvinnut, haitari 0-1000€) tai tuontiauton hankintakuluja. Suurimmassa osassa käytettyjä sähköautoja tulee mukana kaikki tarvittava, ja jokainen voi halutessaan jyvittää mukaan jättivanteiden tai erikoisteippauksen kustannuksia.

Hallinnolliset maksut

Teslan vakuuttaminen ei onnistu kaikissa vakuutusyhtiöissä. Autoni on vakuutettu OP:n kautta ja kustannus kaskon kera on 830€/vuosi. Ainakin IF, Fennia ja Folksam suostuvat myös vakuuttamaan Teslan, joten kannattaa kysyä pakettihintaa omasta yhtiöstä.

Autovero rokotetaan sähköautoiltakin. Teslan kohdalla hinta on 232,42 €/vuosi yhdessä erässä maksaen.

Teslan akku on auton pohjassa. Tänne ei parane inssin koputella ruosteen toivossa! Alumiinikori ei ole muutenkaan ruosteherkkä, joten näillä autoilla ajetaan pitkään ennen paalausta. KUVA: Joose Luukkanen

Katsastus tarvitaan tässä iässä kahden vuoden välein. Päästömittauksia ei sähköautoon tehdä, ja myös OBD-luku on tarpeeton (tätä eivät muuten tiedä kaikilla asemilla). Hinta on siksi vain 25€/vuosi, tarjouksesta voi saada vieläkin halvemmalla.

Hallinnolliset maksut ovat vuodessa yhteensä 1087,42€.

Huollot

Sähköauto on pitkälle huoltovapaa voimansiirron osalta. Öljynvaihtoja, jakopääremppoja, kytkinongelmia, vaihdelaatikon huoltoa tai mitään muutakaan ei ole odotettavissa. Sähkömoottori tai akku ei tarvitse säännöllistä huoltoa.

Katsastusmiehen mukaan alusta on erinomaisessa kunnossa vielä 200 000 km jälkeenkin eikä nivelissä ollut väljää. Tulevaisuudessa huoltoa on toki odotettavissa, Suomen röykkyisät tiet kun eivät kohtele Teslaa yhtä hellästi kuin Hollannin sileät baanat.

Jarrupalat ja -levyt ovat autossa alkuperäiset. Ne eivät käytännössä kulu, koska jarruja tarvitaan lähinnä paikalleen pysähtyessä. Ennakoiva kuljettaja pärjää 60 kW regenillä, siis hidastaessa sähkömoottori toimii jarruna samalla akkua ladaten. Autoa katsastaessa jarrut piti mitata pariin kertaan ennen kuin ne osuivat rajoihin, koska hetken mielijohteesta leimalle mennessä en hoksannut herätellä jarruja valmiiksi. Tämä kannattaa muistaa, ettei auto lipsahda uusintakatsastukseen ryytyneiden jarrujen vuoksi!

Varsinaisia huoltokohteita oli jokunen. Tämän ikäisessä Teslassa tyyppivika eli ovenkahvat on todennäköisesti jo kaikki käyty läpi. Niin tässäkin, mutta yksi kahvoista oli korjattu huonosti, joten vaihdoin takaoven kahvan johtosarjan sekä samalla oven avaavan rattaan koneistettuun varmasti kestävään malliin. Kustannus tästä oli 118€ itse korjaten, huollossa hintaa olisi tullut satanen tai pari enemmän. Tonni per kahva huhut ovat vanhaa tietoa.

Vaihdoin myös Xenon-polttimon (130€) itse, huollossa hinta olisi ollut vaihdettuna tuplat. Vaihto tehdään nykyautojen tyyliin pyöräkotelon kautta, ja tein sen itse kun kerran renkaanvaihto oli edessä kuitenkin. Sorminäppäryyttä vaaditaan! Toinenkin alkuperäispolttimo menee parin vuoden sisällä…

Polttimo vaihdetaan pyöräkotelon kautta, polttimo paljastuu oikealta ritilän takaa. Huhujen mukaan rengasta ei tarvitsisi edes irrottaa, mutta ainakin kömpelösormisten kannattaa ensimmäisellä kerralla varmistaa tilan riittävyys. Muoveja irrottaessa kannattaa varoa niiden takana olevia johtoja! KUVA: Joose Luukkanen

Kattotelineen suojamuovi irtosi jo autoa Suomeen ajaessa. Kustannus ei ollut paha (8€ / 2kpl) ja toinen muovi jäi jemmaan.

Autoon on ostettu myös uusi rengassarja, ja näillä kilometreillä toisen sarjoista joutuu uusimaan vuosittain. Toisen rengassarjan paineanturit joutuu uusimaan pian, kun tuppaavat herjaamaan vikaa. Vika tarkentui satasen tarvikeantureihin, koska auton pään hajotessa matka katkeaisi siihen paikkaan. Renkaanvaihto itse on mukavaa puuhaa, kun vanne lepää pulttien varassa toisin kuin monissa muissa autoissa.

Huollossa auto kävi suhisevan ikkunan säädössä (86,80€) sekä SIM-moduulin vaihdossa (801€). Autossa on nyt 4G netti erotuksena muihin saman vuoden mallisiin. Laskuissa ei ole mukana yksi vakuutusyhtiöön piikkiin tehty korjaus.

Huollot ja osat olivat vuoden aikana yhteensä 1943,80€.

Sähkö

Sähköä kului vuoden aikana 12600 kWh, eli keskikulutus oli 248 Wh/km. Valtaosa kilometreistä on reipasvauhtista moottoritieajoa, joten moni muu pääsee vuoden ympäri alle 200 Wh/km kulutuksella. Toisaalta Tesla Model S on monia kilpailijoitaan aerodynaamisempi, ja vaikkapa suuriruokaisemmilla Audi E-Tronilla tai Jaguar I-Pacella sähköä olisi mennyt reilusti (20-30%) enemmän näillä nopeuksilla.

Tutummissa yksiköissä 100 km ajo kuluttaa 24,8 kWh sähköä, mikä 0,12€/kWh hinnalla tekisi karvan alle kolme euroa. Polttiksella ei pääse lähellekään samaan edes pihistysdieselillä, ja kun vertailuun laitetaan saman tehoinen (270 kW) auto, niin nousee ero todella suureksi.

Arvio sähkön kuluista on karkea. Saan auton lokeista kaivettua erittelyn AC- ja DC- latauksista, mutta niiden jako maksullisiin ja maksuttomiin on summittaista. Joka tapauksessa sähkön osuus sähköauton kuluista on pieni, vaikka lataisi kokonaan kotona.

Kaikkea sähköä ei tarvitse maksaa itse. Noin kolmanneksen sähköstä (n. 4000 kWh) olen ladannut Supercharger-asemilta, joista vanhemmat Teslat saavat ilmaista sähköä. Normaalihinta on 0,24€/kWh, joten edun arvo vuodessa on merkittävä, noin 950 euroa.

Maksutonta sähköä olen muutenkin hyödyntänyt aina kun mahdollista. Kauppakeskuksissa, hotelleissa ja monissa muissa paikoissa saa ladata autonsa ilmaiseksi. Oman arvioni mukaan olen ladannut maksutta n. 2000 kWh.

Jokamies-Tesla-nollakelissä
Monessa paikassa on tarjolla ilmainen asiakaslataus. Tässä ladataan akkua Mikkelin Lidlissä. KUVA: Joose Luukkanen

Maksullisista latauspisteistä tiedän tarkan loppusumman, vajaan 280 euroa. Sähköä tällä rahalla on saanut n. 1000 kWh. Hinta vaihtelee 20 sentistä liki 50 senttiin, Puolassa on kaikkein kalleinta. Kaikki maksulliset lataukset ovat syntyneet kolmella autoressulla Puolaan, Nordkappiin, ja Slovakiaan. Arkiajo menee täysin kotilatauksen, asiointilatausten ja Superchargerien avulla.

Kotilataus on suurin virranlähde (n. 5200 kWh). Olen laskenut mukaan myös kaverien, sukulaisten ja asiakkaitten roikassa roikkumiset, vaikkei niitä olisi minulta laskutettukaan. Täysi lataus maksaa reilun vitosen, joten isoista rahoista ei puhuta vaikka kaverilta pummisi ”akullisen”.

Kokonaisuudessa sähkö on maksanut noin 900 euroa, eli todellinen kilometrikustannus on alle kaksi senttiä! Vaikka olisin ladannut kaiken sähkön kotona, niin kustannus olisi silti alle kolme senttiä.

Sähkö hinta vuoden aikana on yhteensä 903€.

Arvonalenema

Tässä kohtaa kuluja on kertynyt alle 4000€, mikä on käsittämättömän vähän yli 50 000 km ajolle tehokkaalla ja isolla autolla. Kuukausikustannus on alle 350 euroa, mikä on jopa vähemmän kuin vastaavan polttomoottoriauton pelkät polttoainekulut! Suurin kuluerä kuitenkin uupuu, koska auton arvonalenemaa ei ole vielä huomioitu.

Uskon Teslan pitävän erinomaisesti hintansa kolmesta syystä. Ensinnäkin akku kestää erinomaisesti, joten auto pysyy käyttökelpoisena pitkään. Toiseksi tulevat huoltokulut eivät nouse kilometrien myötä toisin kuin polttomoottoriautoissa, joissa voi voimansiirron puolella tulla eteen todella suuria (lue kalliita) remontteja 150 000 – 500 000 km välillä merkistä riippuen. Veikkaan, että Teslojen paalauskilometrit nousevat ihan omille lukemilleen.

Kolmanneksi perinnemerkkien uudet sähköautot eivät vieläkään kykene ominaisuuksiltaan haastamaan edes alkupään 2013-2014 Tesloja, joten auton haluttavuus pysyy korkealla. Esimerkiksi kuuluisalla lapinreissulla uusi Audi E-Tron viettää laturissa pari tuntia pidempään kuin Model S, eikä kilpailijoita saa koko Suomessa ladattua kuin yhdessä paikassa yli 50 kW teholla (Lohja). Ihmettelen, ettei Teslan upea käyttöliittymä vieläkään ole saanut jäljittelijöitä kilpailijoiden luottaessa vaikeakäyttöiseen nappulaviidakkoon.

Auton markkinahinta on Nettiauton vastaavien perustella 40000-45000 euron välillä riippuen siitä kuinka kiire on myydä ja mitä varusteita mukaan lähtee. Oletan laskelmissa arvon laskevan vuodessa reilut 10% eli 5000 euroa.

Tesla Model S on viisivuotiaana edelleen tuoreen näköinen auto. Ominaisuuksiltaan auto ei häpeä uusien sähköautojen rinnalla, vaan on esimerkiksi latausinfran ja käyttöliittymänsä ansiosta edellä odotettuja ”teslantappajia”. Auto säilyttänee hyvin arvonsa myös tulevaisuudessa. KUVA: Joose Luukkanen

Yhteenveto

Kokonaisuudessaan auton kulut ovat aika tarkkaan 9000€ vuodessa. Kuukausitasolle jaettuna kuluja syntyy 750€/kk, mikä on kohtuullisesti isosta, tehokkaasta ja hyvin varustellusta autosta. Kilometriä kohden kustannus on 17,50 senttiä, johon en ole ikinä aiemmin päässyt millään autolla. Sähköautoilu on paljon edullisempaa kuin ikinä uskalsin odottaa!

Tesla vuosikulut ovat yhteensä karvan alle 9000€, eli 750€/kk tai 0,175€/km.

Sähkö kannattaa ehdottomasti, jos ajoa on. Samoilla kilometreillä yhtä reippaassa ajossa jo nuuka tehodiesel (8l keskikulutus) maksaa 5000€ tankata. Polttoaineella maksaa jo puolet Teslan vuosikuluista, joten kyyti on kepeää.

Ympäristötekijöillä ei ollut minkäänlaista vaikutusta ostopäätökseen, vaan Teslassa kiehtoi hurja suorituskyky ja edulliset käyttökulut. Silti on mukava huomata, että polttoainetta on säästynyt näillä kilometreillä ainakin 5000-6000 litraa vuodessa. Sähköautoilu on lisännyt ajoa hauskuuden ja edullisuuden vuoksi, joten jos olisin pysynyt bensassa, niin ainakin joku road trip olisi varmasti jäänyt tekemättä (Teslalla nyt tulee lähdettyä ex tempore Nordkappiin). Silti pelkät polttoainekulut olisivat olleet yhtä tehokkaalla polttiksella väkisin enemmän kuin Teslan kokonaiskulut. Hurja säästö lompakolle – ja myös ympäristölle.

Vuoden kokemusten perusteella paluuta polttomoottoriin ei ole. Koskaan ennen tehokkaalla, tilavalla ja ennen kaikkea hauskalla autolla ajaminen ei ole ollut näin edullista.