VW aikoo luopua kokonaan polttomoottoreista – seuraava voimanlähdesukupolvi jää lajinsa viimeiseksi

VW on panostanut muutama vuosi sitten julkitulleen päästöskandaalinsa vanavedessä todella voimakkaasti sähköautoihin. Tällä hetkellä Volkswagen-konsernin valikoimaan kuuluu vain muutamia täyssähköisiä vaihtoehtoja, mutta niiden määrä kasvaa suorastaan räjähdysmäisesti lähivuosina. Tällä on luonnollisesti seurauksensa myös perinteisiä polttomoottoreita koskevalle kehitystyölle. Uutistoimisto Bloomberg kertoo nyt, että VW-konsernin polttomoottoreiden seuraava sukupolvi on jäämässä lajinsa viimeiseksi.

Uudet bensa- ja dieselkoneet aiotaan tuoda markkinoille vuonna 2026, ja ne eivät ole saamassa enää seuraajia. Volkswagenin strategiasta vastaava Michael Jost kertoi, että konsernin tarjoamien polttomoottorien määrä aiotaan vähitellen laskea absoluuttiselle minimitasolle. VW:n sähkövyörytys on aivan nurkan takana, ja se pääsee kunnolla vauhtiin jo ensi vuonna. Pari vuotta sitten esitellyn ID-konseptin tuotantoversion valmistus aloitetaan nimittäin vuoden 2019 lopussa. Golfin kokoinen täyssähköinen hatchback saa todennäköisesti ID Neo -nimen markkinoille tultuaan.

Sen jälkeen tulossa on monta muutakin täyssähköistä mallia saman MEB-perusrakenteen pohjalta. Näiden autojen joukkoon lukeutuvat mm. crossover, isompi sedan, hippibussin sähköinen uudelleentulkinta ja ehkä jopa Kuplan paluu neliovisena ja takamoottorisena sähköautona. Tästä huolimatta Volkswagen ei voi luopua kokonaan polttomoottoreista. Michael Jost paljasti, että bensa- ja dieselkoneita saatetaan tarjota vuoden 2050 jälkeenkin.


Tämä koskisi kuitenkin vain tiettyjä kehittyviä markkina-alueita, joiden infrastruktuuri ei olisi kolmen vuosikymmenenkään päästä valmis täyssähköautoihin siirtymiseen. VW:n suunnitelmat tulivat julki vain hetki sen jälkeen, kun Audi oli ilmoittanut massiivisesta panostuksestaan sähköautoihin. Ingolstadtin rinkulamerkki aikoo investoida peräti 14 miljardia euroa sähköautoihin, digitalisaatioon ja autonomisen ajamisen teknologioihin jo vuoden 2023 loppuun mennessä.

Sijoituksia käytetään useiden ympäristöystävällisten mallien kehittämiseen. Audi aikoo tarjota vuoteen 2025 mennessä noin 20 sähköistettyä autoa, joista noin puolen pitäisi liikkua täysin sähkön voimin. Vaikka rinkulabrändi satsaa aiheeseen voimakkaasti, Audi luottaa myös sisarmerkkiensä apuun. Se on kehittämässä yhdessä Porschen kanssa PPE:ksi nimettyä sähköautojen perusrakennetta, jota hyödynnetään isoissa sähköautoissa. Pienemmät mallit, kuten sähköautojen aloitusmallina jatkossa toimiva hatchback-korinen e-tron tehdään sen sijaan Volkswagenin kehittämälle MEB-pohjalevylle.