VW Arteon heittää haasteen premium-merkeille – tämä Volkkari on kaikkea muuta kuin harmaavarpunen

Yksi Volkswagenin vahvuuksista ja samalla myös heikkouksista on ollut todella varovainen muotoilu. Se on kestänyt hyvin aikaa ja antanut esimerkiksi Golfin seitsemälle sukupolvelle ikonisen tunnistettavuuden, mutta samalla monet ovat päässeet moittimaan Volkkareita tylsän näköisiksi. Tähän sääntöön löytyy kuitenkin poikkeuksiakin, kuten Golfin pohjalta tehty Scirocco ja edelliskorimallin Passatin neliovinen coupé CC.

Sulavalinjainen CC poistui tuotannosta jonkin aikaa sitten, ja nykyisestä Passatista on ollut tarjolla ainoastaan perinteinen sedan ja farmari. Volkswagen esitteli kuitenkin jo pari vuotta sitten CC:n seuraajaa enteilleen konseptin, joka nimettiin Sport Coupé Concept GTE:ksi. Auton tuotantoversio ristittiin puolestaan Arteoniksi, ja se paljastettiin tämänvuotisessa Geneven näyttelyssä. Tutkielmat muuttuvat usein harmillisen paljon matkalla tuotantomalliksi, mutta Arteon on yllättäen lähes identtinen konseptiauton kanssa.


Tämä tarkoittaa myös sitä, että uutuus on suorastaan radikaalin näyttävä Volkkariksi. Kävimme tutustumassa autoon jo etukäteen ennen varsinaista myynnin aloitusta, ja Arteon erottuu välittömästi muista nyky-Volkkareista. Nokkaa dominoiva leveä maski on hyvin kromikylläinen, ja se ulottuu alas puskuriin asti. Maskin kromilistat jatkuvat myös valoumpioiden puolella, jossa päiväajovalonauhat toistavat niiden muotoja. Auto näyttää leveältä edestä päin katsottuna, ja GT-henkinen tyyli jatkuu kylkilinjassakin. Etulokasuojissa olevat kromikoristeet vievät ajatukset paljon kalliimpiin autoihin, mutta mittasuhteet paljastavat väistämättä mm. Golfin ja Passatin alta löytyvän etuvetopohjaisen MQB-perusrakenteen.

Tärkein muutos edeltäjään nähden on tapahtunut muotoilun lisäksi korimallissa. CC oli pienellä takaluukun aukolla varustettu neliovinen auto, kun taas Arteon on viisiovinen luukkuperä. Viisto kattolinja ulottuu pitkälle taakse, eli korimalli on sama kuin konsernikumppani Audi A5 Sportbackissa ja BMW 4-sarjan Gran Coupéssa. Arteon ei jää ainakaan näyttävyydessä tippaakaan kalliimmille premium-autoille, ja sillä on yksi ratkaiseva etu puolellaan. Auto toimii nimittäin Euroopassa Volkkarin lippulaivana luksusluokan Phaetonin kuoppaamisen jälkeen, ja tämä näkyy myös Arteonin mitoissa.

Takapenkin polvitilat ovat lähes limusiiniluokkaa, ja pääntilaa on yllättävän paljon viistosta kattolinjasta huolimatta. Yli 190-senttisen kupolikaan ei osu kattoon, eli takanakin viihtyy mainiosti. Tavaratilan vetoisuus on jo perusasennossaan yli 560 litraa, ja iso luukku lisää käytännöllisyyttä. Korkeutta on tietysti vähemmän, joten farmarin korvaajaksi Arteonista ei sentään ole. Edessäkin on mukavat oltavat, mutta sisusta ei ole aivan yhtä arvokkaan näköinen kuin ulkokuori. Virtuaalinen mittaristo ja alcantaraa sekä nahkaa yhdistelevä verhoilu tuovat näyttävyyttä esittelyautoon, mutta muuten vaikutelma on turhan lähellä tavallista Passatia.

Arteonin hinta on kuitenkin saatu pidettyä tällä keinolla premium-merkkien alapuolella. Myynnin alkaessa edullisimpana vaihtoehtona toimii kaksilitraisella 150-heppaisella TDI:llä ja DSG-automaatilla varustettu versio, josta täytyy pulittaa noin 45 000 euroa. Elegance- sekä R-Line-varustetasot tuovat vielä lisää näyttävyyttä ja noin kolmen tonnin lisäkustannuksen.

Lisäksi tarjolla on heti kärkeen 280-heppaisella bensaturbolla ja nelivedolla ryyditetty huippuversio sekä myöskin joka nurkasta raapiva tuplaturbo-TDI. Niiden hinnat liikkuvat jo 60 tuhannen paremmalla puolella. Loppuvuodesta valikoima täydentyy vielä 150-hevosvoimaisella 1.5 TSI:llä, perus-TDI:n manuaalivaihteisella versiolla, kaksilitraisen TSI:n 190-heppaisella versiolla ja samantehoisella nelivetodieselillä.