VW:lle kävi hassusti – uusi Polo ja Touareq lipsahtivat julkisuuteen jo nyt täysin naamioimattomina

Kuudennen sukupolven VW Polo on yksi tämän vuoden odotetuimpia autouutuuksia. Se esitellään syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä, ja niinpä Volkswagen haluaisi pitää uuden Polon salassa mahdollisimman pitkään ennen virallisten kuvien julkaisua. Jotakin meni kuitenkin pahasti pieleen, koska auto bongattiin jo nyt täysin naamioimattomana eteläafrikkalaisella lentokentällä.

Paikallisen CAR-julkaisun lukija Martin Swart onnistui olemaan paikalla juuri oikeaan aikaan, kun testiprototyyppiä peittänyt pressu oli poistettu. Hän meinasi saada kuvan auton sisustastakin, mutta tällöin Polo peitettiin jälleen kiireesti pressun suojaan. Swartin nappaamista kuvista näkyy heti, että Volkkarin pikkuauto muuttuu entistä leveämmäksi. Tämä johtuu siitä, että se tehdään jatkossa mm. Golfista tutun modulaarisen MQB-perusrakenteen varaan.


Polon perustana käytetään tämän luokan autoja varten kehitettyä MQB-A0-pohjalevyä, joka debytoi juuri uudessa Seat Ibizassa. Myöhemmin samaa perusrakennetta hyödynnetään myös Skoda Fabian seuraavassa sukupolvessa. Leveämmän olemuksen lisäksi Polon muotoilua leimaavat monet terävät pokkaukset mm. kyljessä ja puskureissa. Lisäksi maskin yläreunassa on samankaltainen lippa kuin juuri Geneven autonäyttelyssä esitellyssä VW Arteonissa, kun taas mm. sivuikkunoiden ja takavalojen linjat ovat hyvin lähellä edeltäjää.

Uuden Polon moottorivalikoima ulottuu litran kokoisesta kolmipyttyisestä koneesta GTI:n vähintään 200-heppaiseen turboneloseen, ja dieselpuolella tarjolla on eri tehoversioita 1,6-litraisesta TDI:stä. Viisi- ja kuusivaihteisen manuaalin lisäksi Poloon saa myös seitsemänvaihteisen DSG-kaksoiskytkinautomaatin. Sisustassa on puolestaan tavoiteltu luokkansa kärkeen yltävää laatuvaikutelmaa.

Polo ei ollut ainoa lentokentällä bongattu naamioimaton testiprototyyppi, vaan samalla kerralla kameran linssille saatiin vangittua myös tuleva VW Touareg. Siitä onnistuttiin nappaamaan kuva vain etupäästä. VW:n ison katumaasturin tuotantomalli on hyvin lähellä taannoista T-Prime GTE -nimistä konseptia, mutta tuotantoauto vaikuttaa hieman korkeammalta kuin tutkielma. SUV:n näyttävyyttä lisää massiivinen, etupuskuriin asti ulottuva ristikkomaski, joka on hyvin samantyylinen kuin tuoreessa Arteonissa.

Kolmannen sukupolven Touareg perustuu VW-konsernin MLB Evo -nimiselle pohjalevylle, joka on tarkoitettu pitkittäismoottorisiin katumaastureihin. Samaa rakennetta hyödynnetään myös Audi Q7:ssä, Porsche Cayennen seuraavassa sukupolvessa, Bentley Bentaygassa ja Lamborghinin tulevassa Uruksessa, mutta Touaregin moottorivaihtoehdot ovat astetta maanläheisempiä kuin reilusti kalliimmissa sisarmalleissaan.

Kommentoi Facebookissa



Kommentoi

Kommentoi Jokamies.fi:ssä

Please enter your comment!
Please enter your name here