VW:n testikuski ajoi huippusalaisella uutuudella Mäkkärin autokaistalle – kahdeksannen sukupolven Golf putkahti julkisuuteen pahasti etuajassa

Kompaktiluokan kestosuosikki ja koko segmentin kantaisä, eli VW Golf on edennyt tätä nykyä jo seitsemänteen sukupolveensa. Se on tosin jo aivan elinkaarensa loppumetreillä, koska seiskakorinen Golf esiteltiin jo syksyllä 2012. Seuraajan lanseerauksen lähestyminen ei ole siis mikään suuri yllätys, ja myös Volkswagen itse on valottanut asiaa. Autonvalmistaja paljasti nimittäin jo vuosi sitten, että kahdeksannen sukupolven Golfin tuotanto alkaa tämän vuoden kesäkuussa.

Testiprotot onnistuttiin silti pitämään pois julkisuudesta tähän talveen asti. Volkswagenilla on tapana testata uutuuksiaan yleisillä teillä vasta aivan kehitystyön loppusuoralla, ja niinpä myös upouusi Golf onnistuttiin vangitsemaan kameran linssille noin kuukausi sitten Etelä-Afrikassa. Siellä bongattu punainen proto oli ilmeisesti tuleva GTI, mutta siitä saatiin vain varsin epätarkkaa kuvaa liikkuvasta autosta. Se tuli kuitenkin selväksi, että Golf muuttuu nykymallia matalamman oloiseksi.

Nyt uutuudesta saatiin ensimmäiset tarkat kuvat Saksan maaperältä. Tällä kertaa perusmallin Golfin musta testiprototyyppi bongattiin todella yllättävästä paikasta, eli paikallisen Mäkkärin autokaistalta. Vain kevyesti naamioitua huippusalaista uutuutta ei normaalisti saisi viedä lähellekään tällaisia paikkoja, eli joko testikuskille iski tosi kova hampparin himo tai sitten auto haluttiin vuotaa tahallisesti julkisuuteen hyvissä ajoin ennen virallista esittelyä.


Kuvista käy joka tapauksessa hyvin ilmi, että Golfin kattolinja muuttuu nykymallia matalammaksi erityisesti takareunastaan. Ikonisen automallin muotoja on hiottu tässäkin sukupolvenvaihdoksessa sen verran hillitysti, että myös uuden Golfin tunnistaa heti omaksi itsekseen. Kylkilinjassa on jopa kaikuja parin sukupolven takaa, koska etuovesta lähtevä ja takalokasuojaan asti ulottuva terävä taitos on hyvin samankaltainen kuin kuutoskoppaisessa Golfissa. Testiproton nokassa ja perässä on käytetty vielä jonkin verran naamioteippiä, joka peittää etu- ja takavalojen lopulliset muodot. Niistä pitäisi tulla nykymallia terävämmän ja litteämmän oloiset, mikä tekee myöskin koko autosta entistä leveämmän näköisen.

Uutuus tuotaneen julkisuuteen viimeistään loppukesästä, koska varsinaiseksi esittelypaikaksi on veikkailtu syyskuussa ovensa avaavaa Frankfurtin autonäyttelyä. Uusi Golf on tehty nykymallin perusrakenteen kehitysversion, eli MQB Evon pohjalle. Se tuo mukanaan pidemmän akselivälin, jonka pitäisi parantaa erityisesti takapenkkiläisten polvitiloja. Myös tavaratila kasvaa jonkin verran, ja painonkin pitäisi laskea korkeintaan noin 45 kilolla. Sisustassa entistä useampi nappi korvataan kosketusnäytöllä, ja tämä koskee jopa valokatkaisinta. Tarjolle tulee myös monia verkottumismahdollisuuksia ja osittain autonomisen ajamisen mahdollistavia järjestelmiä.

Pellin alla käytetään kolmi- ja nelisylinterisiä bensaturboja, ja dieselistäkään ei vielä luovuta. Osassa malleista hyödynnetään 48 voltin sähköjärjestelmän mukanaan tuomaa kevythybridiratkaisua, ja myös GTE-pistokehybridi saa jatkoa. Se saa nykymallia enemmän tehoa, ja sama koskee myös GTI:tä sekä nelivetoista R:ää. Täyssähköistä Golfia ei sen sijaan enää jatkossa nähdä, koska upouusi I.D. Neo ottaa tulevaisuudessa sen paikan.