VW:n vallankumouksellinen sähköauto tulee tuotantoon jo ensi vuonna – I.D. ottaa sähkö-Golfin paikan Volkkarin mallistossa

Volkswagenin ensimmäinen kompaktiauto oli jo 1930-luvun puolella kehitetty Kupla, joka alkoi olla 1970-luvun alussa toivottoman vanhanaikainen lukuisista parannuksista huolimatta. Vuonna 1974 esitelty Golf oli aikanaan suoranainen vallankumous, koska Kuplan seuraajassa siirryttiin vuosikymmeniä vanhasta takamoottorirakenteesta moderniin etuvetoon, ja korimallikin vaihtui käytännölliseksi luukkuperäksi.

Tämän jälkeen vastaavaa vallankumousta ei ole enää nähty, vaan Golfia on hiottu samalla kaavalla kohti oman luokkansa täydellisyyttä jo seitsemän sukupolven ajan. Voimanlähdevalikoimassa on kuitenkin tapahtunut mullistavia uudistuksia nykyisen seitsemännen sukupolven aikana. Se onkin ensimmäinen Golf, josta on tarjolla sekä pistokehybridi- että täyssähköversio perinteisten polttomoottorien lisäksi.


Kompaktiluokan kestosuosikin kahdeksatta sukupolvea voidaan odotella myyntiin reilun kahden vuoden päästä, mutta VW ei ole tälläkään kertaa tekemässä mullistavia uudistuksia. Seuraavakin Golf tehdään nykymallin tavoin modulaariselle MQB-perusrakenteelle, mutta varustetarjonnassa otetaan sentään kunnon digiloikkia. Voimanlähteiden puolella tulee sen sijaan jopa hieman takapakkia, koska täyssähköversio pudotetaan kokonaan mallivalikoimasta.

Tämä voi kuulostaa erikoiselta liikkeeltä, kun Volkswagen on luvannut suureen ääneen moninkertaistavansa sähköautojen tuotannon lähivuosina. Sähkö-Golfin hylkäämiselle on kuitenkin syynsä, koska Volkkarin mallistoon esitellään aivan uusi kompaktiluokan sähköauto. Se ottaa sähkökäyttöisen Golfin paikan ja toimii samalla tulevan I.D.-malliston airueena. Jatkossa tavallisen I.D:n seuraksi esitellään mm. I.D. Crozz -niminen crossover ja I.D. Buzz -nimeä kantava hippibussin sähköinen uudelleentulkinta.

Sähköautoja varten kehitetylle MEB-perusrakenteelle pohjautuvan I.D:n tuotanto alkaa Saksan Zwickaussa sijaitsevassa tehtaassa ensi vuoden marraskuussa, ja valmistus halutaan saada kunnon vauhtiin jo vuonna 2020. Silloin tehtaan linjoilta pitäisi nimittäin putkahtaa peräti 100 000 I.D:tä vuodessa. Viisiovinen ja -paikkainen hatchback on ulkomitoiltaan hieman Golfia isompia, mutta kompaktin sähkötekniikan ansiosta auton sisätilojen pitäisi olla samaa luokkaa kuin Passatissa.

Ulkonäöstä on saatu esimakua jo tuotantomallia enteilleen konseptin myötä. Perinteinen maski loistaa poissaolollaan, koska sähköautossa ei ole enää polttomoottorin kaltaista jäähdytystarvetta ja moottorikin sijaitsee jälleen takana Kuplan tyyliin. Sähkömoottorista irtoaa 125 kilowatin teho, mutta myöhemmin luvassa lienee myös kahdella moottorilla varustettuja nelivetoversioita. Toimintasäteen pitäisi olla 400-600 kilometriä, ja nollasta sataan pyrähdetään alle kahdeksassa sekunnissa. Huippunopeutta riittää puolestaan 160 km/h:n verran.

I.D:n akut pystyy kuulemma lataamaan 80-prosenttisesti täyteen vain puolessa tunnissa, ja auton pitäisi olla varsin ketterä alle 10 metrin kääntösäteen myötä. Myöhemmin luvassa on myös pitkälle menevää autonomisen ajamisen teknologiaa, mutta I.D:n hinnan ei silti pitäisi kohota merkittävästi Golfia kalliimmaksi. Siitä saattaa siis tulla VW:n sähköinen kansanauto Kuplan ja Golfin parhaiden perinteiden mukaisesti.