Wiesmann tekee comebackin – tässä on ensimmäinen tiiserikuva BMW M:n moottorilla varustetusta retrosportista

Saksalaiset Wiesmannin veljekset perustivat nimeään kantavan firman jo 1980-luvun lopulla, jolloin tuotevalikoima koostui pääosin eri avoautoihin räätälöidyistä kovakatoista. Vähitellen kuvaan tulivat mukaan myös omat automallit, joiden muotoiluun haettiin vaikutteita klassisista brittisporteista. Tekniikka oli kuitenkin modernia, koska Wiesmannien pellin alla murisi BMW:n moderni kuutoskone. Myöhemmin niissä hyödynnettiin baijerilaisten M-divisioonan tekniikkaa, joka ulottui veekaseihin ja jopa yli 500-heppaiseen vapari-V10:een saakka.

Fanit ja uskolliset asiakkaat rakastivat Wiesmannin ainutlaatuisia tuotteita, mutta yritys meni valitettavasti konkurssiin viitisen vuotta sitten. Tuotemerkki jatkoi kuitenkin elämäänsä uusissa käsissä, ja tuotanto aiottiin aloittaa uudestaan Saksan Dülmenissä sijaitsevalla tehtaalla. Wiesmann kertoi uuden omistajansa suulla jo vuonna 2017, että voimanlähteet tulevat jatkossakin BMW:n M-osastolta. Itse auto aiottiin rakentaa täysin tuoreelta pohjalta, ja uudessa Wiesmannissa suunniteltiin käytettävän myös aivan uudenlaisia teknologioita ja materiaaleja.

Tämän jälkeen Wiesmannin suunnalta ei ole kuulunut juuri mitään, mutta firman tuotantolaitoksella on bongattu viime aikoina taas liikettä ja naamioituja testiprotoja. Nyt merkki astui jälleen julkisuuteen ja julkaisi ensimmäisen tiiserikuvan uuden ajan Wiesmannista. Peiton alla piilevä retrohenkinen sportti on mittasuhteiltaan ja muodoiltaan kovin tutun oloinen, mikä on varmasti helpotus merkin uskollisille faneille. Wiesmannin tunnistaa edelleen omaksi itsekseen pitkästä nokasta, kauniisti kaartuvista lokasuojista, pystystä tuulilasista ja entisaikojen Jaguar-tyylin mukaisesta maskista, vaikka auton pitäisikin olla täysin uusi.


Nokalla murisee vahvojen huhujen mukaan nykyisestä BMW M5:stä lainattu 4,4-litrainen tuplaturbokasi, joka tuottaa jo M5:n perusversiossa 600 hevosvoiman huipputehon ja 750 newtonmetrin maksimiväännön. M5 Competition pistää vielä paremmaksi 625 hepan voimin, mutta Wiesmannin teholukema on vielä arvoitus. Ilmeisesti coupé-kattoinen uutuus aiotaan asemoida luksusluokkaan, mutta sporttisuuttakaan ei varmasti unohdeta.

Lisätietoja saadaan todennäköisesti jo syyskuussa, jolloin Wiesmann ilmoittaa päivittävänsä nettisivunsa auton tiedoilla. Monet odottivat uuden Wiesmannin lanseerausta jo pikapuoliin avautuvaan Frankfurtin autonäyttelyyn, mutta merkkiä ei ole listattu show’n lehdistötilaisuuksissa eikä sillä ole myöskään omaa osastoa näyttelyssä.