Yksi maailman kalleimmista Bemareista unohtui miltei ajamattomana autotalliin 34 vuoden ajaksi.

Kuusi sylinteriä, 273 hevosvoimaa ja reilut 10.000 ajettua kilometriä. BMW:n 70-luvun lopun superauton suunnittelu käynnistettiin Italiassa Lamborghinin kanssa yhteistyössä. Viimeistelystä vastasivat Lamborghinin entiset tehdastyöntekijät, jotka työskentelivät entisen tehtaansa vieressä. Kaikesta huolimatta kyseessä oli yhteensä 457 kappaletta valmistettu saksalainen auto: BMW M1. Silti yksi autoista päätyi takaisin kotiinsa synnyinsijoille Etelä-Italiaan vain lojuakseen 34 vuotta koskemattomana tallissa.


Jostain kumman syystä joku halusi vaientaa tämän itsensä Giugiaron kynäilemän urheiluauton twin-cam suoran kutosen niille sijoilleen jo vuonna 1982. Auto oli vain kaksivuotias, kun tämä raa’asti hylättiin tallinperukoille! Autosta löytyy edelleen alkuperäiset renkaat, mikä osaltaan kuvaa sportti-Bemun uskomatonta alkuperäiskuntoa. Onneksi auto päätyi mahdollisimman hyviin käsiin, sillä sen kunnostuksesta vastaa Mint Classics –nimisen firman BMW-spesialisti. Ensimmäinen työ olikin pestä vuosikymmenien pölyt arvoauton päältä pois.

Tämän jälkeen on luvassa vähänajetun auton arvolle soveltuva kunnostusoperaatio, jossa ei ole tarkoitus purkaa Bemaria aivan atomeiksi asti. Tarkoitus on, että tämä keskimoottorinen komistus myytäisiin yrityksen nimen lupaamassa kunnossa uudelle omistajalleen. Toivottavasti M1 pääsee vielä hyviin käsiin jahtaamaan aikakaudelleen sopivia V12-koneita Lamborghini Countachin muodossa. Autoaan arvostavasta omistajasta ei tässä tapauksessa pitäisi olla huolta. Tavanomaisen kilometrejä nielleen M1:n hinta alkaa noin puolesta miljoonasta. Pienikilometrisen huippuyksilön kohdalla puhutaankin jo noin miljoonasta eurosta. Aika kiva autolöytö!