Yksi maailman kuuluisimmista tuning-Suprista etsii uutta kotia – Top Secretin luomuksessa on lähes 950-heppainen tuplaturbo-V12

Neloskoppainen Toyota Supra kuuluu tuning-sukupolven ikonisimpiin autoihin. Tähän on osansa mm. Fast & Furious -leffasarjalla, jonka eri osissa on nähty Supria useampaankin kertaan. Japsisportti on toiminut myös oikeassa elämässä monen hurjapään kulkupelinä tai rakentelukohteena. Yksi heistä on maineikkaan japanilaisen Top Secret -tuning-pajan perustaja Kazuhiko ”Smokey” Nagata, jonka Toyota on ollut monessa mukana.

Supran alkuperäinen turbokuutonen tunnetaan 2JZ-GTE-koodinimellä, ja se on kuuluisa virityspotentiaalistaan. Pannusta on irrotettu yli tuhannen hevosvoiman teholukemia, joten suurimmassa osassa tuning-Suprista on edelleen alkuperäinen lohko käytössä. Top Secretin yksilö on kuitenkin eri maata. Nagata halusi kulkea omia polkujaan, joten konepellin alle on survottu Japanin markkinoiden Toyota Century -edustusautosta lainattu viisilitrainen V12. Alun perin kuiskaavan hiljaisesti käyvä moottori on Toyotan henkilöautohistorian ainoa 12-sylinterinen pannu, joten valinta on ainakin eksoottinen.


V12:n kylkeen on isketty kaksi turboa ja ilokaasutus, joiden voimin teholukema on kasvanut aivan uusille sataluvuille. Potkua irtoaa kuulemma 943 hevosvoimaa, ja huippuvääntö kirjataan 1010 newtonmetrin lukemaan. Tehoa on myös käytetty varsin näkyvällä tavalla. Nagata laivasi nimittäin autonsa jo vuonna 1999 Isoon-Britanniaan, jossa hän halusi rikkoa 200 mph:n rajan yleisillä teillä. Mies ylsi lopulta 197 mph:n nopeuteen, eli 316 km/h:n vauhtiin A1-moottoritiellä keskellä yötä ja vielä märällä kelillä.

Tulokseksi tuli myöskin sakot ja karkotus maasta heti seuraavana päivänä. Vuonna 2008 vuorossa oli puolestaan laillinen huippunopeuskoe, kun autolla yllettiin Italian Nardossa 357,6 km/h:n nopeuteen. Top Secretin Supra on erottunut aina joukosta kultaisen värinsä ansiosta, mutta korisarjaa on muokattu useampaan kertaan. Tämänhetkisessä, monia palkintoja voittaneessa asussaan auto on alkuperäistä 10 senttiä leveämpi, ja muotoilu tekee Suprasta kuulemma myös vakaamman kovissa nopeuksissa. Kauneus on toki katsojan silmässä, mutta kulmikkaat helmat ja etuvalot eivät istu kovinkaan hyvin auton pehmeänpyöreisiin perusmuotoihin.

Tämä yksilö on kuitenkin sen verran legendaarinen, että sille löytynee aina ottajia. Auto tulee tarjolle tammikuussa Tokion Auto Salon -näyttelyn yhteydessä järjestettävässä huutokaupassa. Supran hinta nousee kaiken todennäköisyyden perusteella melkoisiin lukemiin, vaikka räpeltämättömät alkuperäisyksilöt ovat yleensä tuning-laitteita halutumpia.