Yksi markkinoiden edullisimmista sähköautoista esiteltiin – Seat Mii Electric korvaa kokonaan bensamallit

Volkswagen lanseerasi jo kohta kahdeksan vuotta sitten Upiksi nimetyn miniauton. Pian perässä seurasivat konsernin muiden merkkien tulkinnat samasta aiheesta, eli Seat Mii ja Skoda Citigo. Autot porskuttavat edelleen tuotannossa korkeasta malli-iästä huolimatta, ja niitä on sittemmin tuoreutettu sähkön avulla. VW ehti ensimmäisenä apajille e-up!-nimisellä mallilla, joka tuotiin markkinoille jo vuonna 2014. Skodalla kesti aiheessa paljon pidempään, koska sähköinen Citigo esiteltiin vasta pari viikkoa sitten.

Viimeisenä joukkoon liittyy Seat Mii Electriciksi ristityllä sähköpikkuautolla. Uutuus on espanjalaisbrändin ensimmäinen sähköauto, ja se merkitsee samalla myös bensakoneisen Miin tarun loppua. Viimeiset yksilöt valmistetaan heinäkuussa, minkä jälkeen Miitä saa enää sähkömoottorilla. Voimanlähdepuolella ei ole tarjolla suuria yllätyksiä, koska Miissä hyödynnetään täsmälleen samaa voimalinjaa kuin täyssähköisessä Skoda Citigossa. Autoa vauhdittaa 83 hevosvoiman tehon ja 212 newtonin väännön tuottava sähkömoottori, jonka voima ohjataan yksipykäläisen vaihteiston kautta etupyörille.


Seat mainostaa erityisesti kaupunkipujottelussa tärkeää kiihtyvyyttä nollasta viidenkympin nopeuteen. Tässä suorituksessa kestää 3,9 sekuntia, ja auto tuntuu todennäköisesti vielä ripeämmältä sähkömoottorin välittömän reagoinnin vuoksi. Virta saadaan 36,8 kWh:n akkupaketilta, joka mahdollistaa parhaimmillaan 260 kilometrin toimintasäteen WLTP-normin mukaan mitattuna.

Kuten sähköinen Citigo, myöskään Mii ei eroa ulkoisesti juurikaan polttomoottorimallista. Tarkkaan katsomalla auton perästä voi bongata Electric-logon, ja myös kylkiä koristavat vastaavat tarrat. 16-tuumaiset alumiinivanteet ovat mattaharmaat, ja kojelaudassakin on eroja entiseen nähden. Varusteisiin kuuluvat mm. sisätilojen tunnelmavalaistus, penkinlämmittimet sekä nahalla verhoiltu ratti, vaihdekepinnuppi ja käsijarrukahva. Myös turvavarustelua on kohennettu esimerkiksi kaistavahdin sekä liikennemerkkien tunnistuksen avulla, ja Seat Connect -niminen palvelu mahdollistaa etäyhteyden autoon älypuhelinsovelluksen avulla.

Ensimmäisen sähkö-Seatin valmistus alkaa loppuvuodesta Slovakian Bratislavassa. Toimitukset alkavat ensi vuoden alkupuolella, ja Mii Electricin luvataan olevan yksi markkinoiden edullisimmista sähköautoista. Auton voi tilata Suomessakin jo syksyllä, mutta hinnoista ei ole vielä tietoa. Lähitulevaisuudessa Seatilta tulee monia muitakin sähköautoja ja pistokehybridejä. Niiden joukkoon kuuluu esimerkiksi el-Born, joka toimii VW ID.3:n sisarmallina.