Audi on esitellyt uuden MHEV Plus -kevythybriditeknologiansa, joka tulee ensimmäisenä saataville uuden sukupolven A5- ja Q5-malleihin. Uusi teknologia perustuu Premium Platform Combustion (PPC) -alustarakenteeseen ja tuo mukanaan merkittäviä parannuksia suorituskykyyn, ajomukavuuteen ja polttoainetalouteen.
MHEV Plus – edistyksellinen hybridiratkaisu
Audin MHEV Plus -järjestelmä hyödyntää 48 voltin kevythybridijärjestelmää, jossa keskeisessä roolissa ovat voimansiirtogeneraattori (PTG), käynnistyslaturi (BAS) ja litiumrautafosfaattiakku. Tämä innovatiivinen kokonaisuus tukee polttomoottoria, vähentää hiilidioksidipäästöjä ja lisää samalla ajodynamiikkaa.
”Uuden MHEV Plus -teknologian myötä edistämme sähköistämistä uusissa polttomoottoriautoissamme, jotka on räätälöity asiakkaidemme tarpeisiin”, kertoo Audin teknisen kehityksen johtaja Geoffrey Bouquot.
MHEV Plus mahdollistaa täysin sähköiset käyttötilat, polttomoottorin tukemisen ja ajokokemuksen optimoinnin. Tehoelektroniikan ja sähkömoottorin tilannekohtainen nestejäähdytys varmistaa, että järjestelmä toimii optimaalisissa käyttöolosuhteissa.
Voimansiirtogeneraattorin rooli ja hyödyt
MHEV Plus -teknologian suurin ero aiempaan MHEV-järjestelmään on voimansiirtogeneraattorin (PTG) lisääminen. Tämä kompakti, mutta tehokas sähköinen lisätehomoduuli pystyy tuottamaan jopa 18 kW (24 hv) lisätehoa ja enintään 230 Nm:n vääntömomentin heti käynnistyksestä lähtien.
PTG tukee polttomoottoria jopa 140 km/h nopeuteen asti, ja sen rekuperointiteho jarrutuksessa voi olla jopa 25 kW. Näin energiatehokkuus paranee ja ajokokemus muuttuu dynaamisemmaksi. Lisäksi sähkömoottorin sijoittaminen suoraan vaihteiston taakse minimoi häviöt ja optimoi järjestelmän hyötysuhteen.
Polttoaineenkulutuksen ja päästöjen vähentäminen
MHEV Plus -teknologian ansiosta Audi lupaa merkittäviä säästöjä polttoaineenkulutuksessa. Esimerkiksi V6 3.0 TFSI -moottorilla varustettu quattro-malli voi säästää jopa 17 g/km CO2-päästöjä ja 0,74 l/100 km kulutusta (WLTP:n mukaan). Tämä on saavutettu polttomoottorin sähköisellä tukemisella, energian talteenotolla ja rullaustoiminnoilla.
Järjestelmän komponentit ja tekniset yksityiskohdat
MHEV Plus -järjestelmän ytimessä ovat seuraavat komponentit:
Voimansiirtogeneraattori (PTG): Tarjoaa lisätehoa ja energian talteenottoa.
Käynnistyslaturi (BAS): Käynnistää moottorin ja lataa akkua tehokkaasti.
Litiumrautafosfaattiakku: 37 Ah kapasiteetti ja noin 1,7 kWh energian varastointikyky.
Integroitu jarrunohjausjärjestelmä (iBRS): Varmistaa tehokkaan regeneratiivisen jarrutuksen ja optimoi energian talteenoton.
Sähköinen ajaminen ja käyttöstrategiat
MHEV Plus mahdollistaa täysin sähköisen ajon kaupunkiympäristössä sekä osittain sähköisen liikkumisen suuremmilla nopeuksilla. Järjestelmä optimoi polttomoottorin, PTG:n ja BAS:n toimintaa ajotilanteen mukaan, parantaen ajomukavuutta ja kulutusta.
Hybridijärjestelmä mukautuu valitun vaihdetilan mukaan. Esimerkiksi D-tilassa järjestelmä priorisoi taloudellisuutta ja polttomoottorin tukemista, kun taas S-tilassa se tarjoaa enemmän sähköistä lisätehoa dynaamisempaa ajokokemusta varten.
Audin MHEV Plus -teknologia tuo uuden tason kevythybriditekniikkaan yhdistämällä suorituskyvyn ja taloudellisuuden saumattomasti. Kehittynyt käyttöstrategia ja optimoidut komponentit mahdollistavat polttoaineenkulutuksen vähentämisen, päästöjen pienentämisen ja ajokokemuksen parantamisen.
Uudet Audi A5 ja Q5 -mallit ovat ensimmäiset, jotka saavat tämän edistyksellisen teknologian, mutta järjestelmän modulaarinen arkkitehtuuri mahdollistaa sen laajan käytön myös tulevissa malleissa. Tämä on jälleen yksi askel Audin matkalla kohti entistä tehokkaampaa ja kestävämpää autoilua.