Et voi pitää itseäsi todellisena autoharrastajana, jos Gumball 3000 ei ole sinulle tuttu.Vuonna 2011 Duudsonit voittivat kyseisen autokisan, ajokkinaan tapahtumaan verraten vaatimaton Cadillac Escalade, joka tosin oli tuunattu tappiin asti.
Vuodesta 1999 pääasiassa Euroopassa tai Amerikassa järjestetty täysin epävirallinen etappimuotoinen yli viikon kestävä aika-ajo kerää yhteen hullunrohkeimmat kuskit (yleensä 100-200 autoa), joita yhdistää varakkuus ja aito intohimo autoiluun. Baanalla on nähty ammattilaiskuskeja (Lewis Hamilton, David Coulthard), musiikkistaroja (Deadmau5, Xzibit, Afrojack), legendaarisia TV-tähtiä (David Hasselhoff KITT-autonsa kanssa), persoonallisia bisnesmiehiä (Kim Dotcom), extreme-urheilijoita (Tony Hawk, Travis Pastrana) sekä muita supervarakkaita autofanaatikkoja.
3000 mailia täynnä vauhtia ja vaaroja
Tehtävänään Gumball-kisaajilla on ajaa 3 000 mailin vaihtuva reitti mahdollisimman nopeasti. Kisa kattaa useita maita normaalin liikenteen seassa – passi ja voimassaolevat viisumit ovat yhtä tärkeitä mukaan otettavia asiakirjoja kuin ajokorttikin. Koska kyseessä ei ole varsinainen autokisa, eikä voittaja pääse pystin lisäksi rikastumaan, ei hommaan suhtauduta liian vakavasti.
Jokainen autotiimi vastaa sataprosenttisesti omasta turvallisuudestaan. Teoriassa kisa olisi tarkoitus ajaa liikennesääntöjen mukaan. Käytännössä taas ylinopeussakot sekä valitettavaa kyllä, myös toisinaan nähtävät onnettomuudet ovat osa tämän leikkimielisen, mutta rahakkaan kisan todellisuutta. Kun baana on auki ja alla hevosvoimia enemmän kuin laki sallii, kukapa meistä ei haluaisi painaa tallaa pohjaan!
Köyhätaskuilla ei ole tapahtumaan asiaa ja jokainen hakemus arvioidaan tapauskohtaisesti – autot voi toki vuokrata, mutta sekään ei ole halpaa lystiä. Suurimman loven vie pääsymaksu, joka vaihtelee arvioiden mukaan 50 000 dollarista aina 120 000 dollariin saakka per auto. Summa kattaa majoituksen ja oheisviihteen. Tähän päälle tulevat omat matkakulut, bensa ja luonnollisesti rankka juhliminen omaan piikkiin, mikä on osa autenttista Gumball-kokemusta. Rattiin ei juovuspäissään lähdetä ja siitä pitää huolen monihenkinen tiimi autokunnittain. Kisojen herrasmieskuskille on luvassa erityispalkinto.
Kalleimmat ja komeimmat Gumball kisa-autot
Gumball on ajamisen ohella monelle paikka esitellä ajopelejään. Kisoihin osallistuvien autojen yhteisarvo kohoaa joka vuosi yli 100 miljoonaan dollariin. Ferrarit, Porschet ja jopa Lamborghinit ovat erikoismalleja lukuun ottamatta tässä joukossa keskiluokkaa. Kalleimmasta päästä potin vievät luksusautot Veyron, Lotus, McLaren F1 GTR sekä harvinaiset klassikot vuosikymmenien takaa. Näiden arvoa on vaikeaa edes määritellä. Toisaalta kisassa on näytillä usein prototyyppejä tai mittatilauksesta tehtyjä autoja, joita ei edes myydä kuin harvoille ja valituille. Oma lukunsa ovat tyystin kieli poskessa osallistuvat kisaajat, kuten Gumball-veteraani David Hasselhoff KITT-autoineen.
Gumball 3000 -kisan kalleimpia autoja
- McLaren F1 GTR
- Ferrari F40, F50
- Kullattu Lamborghini LM002
- Klassikot vuosikymmenien takaa: Ferrari 275 GTC ja 250 California Spider
- Bugatti Veyron (yhteensä kolmella eri omistajilla) ja Bugatti Chiron
- Mercedes-Benz SLR McLaren (Gumball-vakiokalustoa, joita on nähty eri muodoissaan yli kymmenellä kisaajalla)
Harvinaisimmat kisa-autot
- Corvette C7, täysin kustomoitu InCENArator on futuristinen luomus, joka tehtiin vapaapainija John Cenalle ja sisältää huimat kahdeksan (!) liekinheitintä (yhden per sylinteri)
- Vuonna 2014 nähtiin Christian Balen Batmobileen pohjautuva Team Galag Tumbler, joka tuskin menisi ainakaan Suomessa katsastuksesta läpi, sillä se on ulkoisesti kuin suoraan Batman-leffoista
- Pimeässä sinisenä hohtava Aston Martin DBS on peitetty täysin UV-valoa heijastavalla maalilla ja takuuvarma katseenvangitsija öisin
- 66-vuotias David Hasselhoff on Gumball-veteraani ja osallistunut kisaan Ritari Ässästä tutulla tuunatulla Pontiac Firebirdillään
- Paluu Tulevaisuuteen -leffojen DeLorean on nähty sekin pariin otteeseen
- Gumball 3000 on ajettu läpi jopa jäätelöautolla