Volvon täyssähköinen EX30-malli rikkoo ennätyksiä pienimmällä hiilijalanjäljellään Volvon täyssähköautojen historiassa. Tämä käy ilmi Volvo EX30:n elinkaariarvioinnista (LCA), jonka mukaan auton kokonaishiilijalanjälki on 23 tonnia 200 000 kilometrin matkalla, mikä on noin 60 prosenttia vähemmän kuin XC40 bensiini-mallilla.

Hiilijalanjälkiraportti syventyy autoon liittyvien materiaalien ja prosessien päästöihin. Keskiössä ovat kasvihuonekaasupäästöt, ja raportti kattaa koko auton elinkaaren raaka-aineiden louhinnasta ja jalostuksesta aina auton elinkaaren loppuun saakka.

Kun EX30 ladataan tuulivoimalla tuotetulla sähköllä, auton hiilijalanjälki pienenee huomattavasti verrattuna maailmanlaajuiseen tai Euroopan sähkösekoitukseen, noin 42 prosenttia ja 22 prosenttia vastaavasti. Tämä korostaa tarvetta kiihdyttää investointeja uusiutuvan energian infrastruktuuriin maailmanlaajuisesti, jotta sähköautot voivat saavuttaa täyden ilmastopotentiaalinsa.

”Siirtyminen sähköautoihin on avainasemassa ilmastonmuutoksen hillitsemisessä, mutta tarvitsemme lisää läpinäkyvyyttä haasteiden voittamiseksi ja päästöjen vähentämiseksi entisestään,” toteaa Jonas Otterheim, Volvon ilmastotoiminnan johtaja. ”Tutkimalla EX30:n hiilijalanjälkeä ja tunnistamalla sen pääasialliset materiaalit ja prosessit, pyrimme tarjoamaan arvokkaita oivalluksia, jotka voivat ohjata päätöksiä yrityksemme kestävämmän tulevaisuuden suuntaan sekä laajemmalla teollisuuden alalla.”

Olemme nyt suorittaneet kattavat LCA:t kolmesta vuodesta 2019 lähtien lanseeratusta täyssähköautostamme: Volvo EX40, EC40 ja nyt EX30. Julkaisemalla nämä raportit toivomme auttavamme asiakkaita tekemään tietoisia päätöksiä valitessaan seuraavaa sähköautoaan.

Tärkeä askel kohti nollapäästöjä

Autoa ei vain ajeta. Sitä myös suunnitellaan, kehitetään, valmistetaan ja kuljetetaan – tarjoten lukuisia mahdollisuuksia vähentää kasvihuonekaasupäästöjä ja edistyä kohti kestävyystavoitteitamme. Volvo EX30:n myötä otamme merkittävän askeleen kohti tavoitettamme tulla täysin sähköiseksi autoyhtiöksi vuoteen 2030 mennessä ja tavoitettamme saavuttaa nollatason kasvihuonekaasupäästöt vuoteen 2040 mennessä.

EX30:ssä käytetty kierrätysmateriaalien osuus on suurin kaikista Volvon autoista tähän mennessä. Noin neljännes alumiinista ja lähes viidesosa teräksestä on kierrätysmateriaalia. Lisäksi noin 17 prosenttia kaikista auton muoveista, sisäosista ulkopuskureihin, on valmistettu kierrätysmateriaalista.

Toimenpiteemme koko toimitusketjussamme ja valmistuksessamme ovat mahdollistaneet, että LFP-varustellun Volvo EX30:n ”kehdosta portille” -vaikutus on arviolta 14,8 tonnia – hieman yli 60 prosenttia mallin kokonaishiilijalanjäljestä. Tämä sisältää päästöt materiaalien ja auton valmistuksen aikana, mutta ei sisällä päästöjä käyttö- ja elinkaaren loppuvaiheista.

Pyrimme vähentämään EX30:n CO2-vaikutusta entisestään yhteistyössä toimittajiemme kanssa koko arvoketjussamme. Esimerkiksi vuoteen 2025 mennessä akkutoimittajamme työskentelevät vähentääkseen LFP-akun valmistuksen päästöjä 20 prosentilla ja NMC-akun tapauksessa 46 prosentilla. Tähän päästäkseen toimittajamme pyrkivät korvaamaan sähkönkulutusta kennojen valmistuksessa uusiutuvilla energialähteillä, lisäämään kierrätetyn sisällön osuutta materiaaleissaan ja vähentämään toimitusketjunsa päästöjä.

EX30:n tuotanto alkoi marraskuussa 2023, ja ensimmäiset autot toimitettiin uusille omistajilleen Euroopan markkinoilla viime vuoden lopulla. Tähän mennessä EX30 on saanut useita arvostettuja palkintoja, mukaan lukien Vuoden Pieni SUV/Crossover News UK Motor Awards -palkinnossa, Carwow Car of the Year 2024, Eco Warrior of the Year TopGear.com Awards 2023 -palkinnossa ja Car of the Year The Sun -lehden palkinnossa.