Aston Martinin ikoninen Racing Green on virallisesti noussut brittimerkin uusien autojen ostajien suosituimmaksi väriksi ensimmäistä kertaa. Kun moottoriurheilun maailman katseet kääntyivät Bahrainin ensimmäiseen Formula 1® -kauden Grand Prix -kilpailuun, uusi vähittäismyyntidata paljastaa, että lähes neljännes (24 %) Aston Martinin asiakkaista valitsee unelma-autonsa väriksi yhden merkin yhdeksästä erikoisvihreästä sävystä, joista virallinen Aston Martin Racing Green on nyt ykkösvalinta, perinteisesti suosittujen värien kuten Xenon Grey ja Magnetic Silver edellä.
Aston Martin Racing Green otettiin käyttöön merkin juhlistaessa paluutaan moottoriurheilun huipulle vuonna 2021, ja se osoittautui välittömästi asiakkaiden suosikiksi. Virallisen Aston Martin Racing Green -värin osuus uusien autojen tilauksista oli aluksi noin 7 % ensimmäisen 12 kuukauden aikana Aston Martinin paluun jälkeen, mutta trendi on jatkuvasti kasvanut vuosi vuodelta, ja nyt 12 % uusista Aston Martineista on maalattu virallisella Aston Martin Racing Green -värillä – lähes kaksi kertaa enemmän kuin toiseksi suosituin ulkoväri, Xenon Grey (6,8 %).
Aston Martinin globaali brändi- ja kaupallinen johtaja Marco Mattiacci sanoi: ”Aston Martin syntyi kilpa-ajosta, joten 111 vuotta myöhemmin on sopivaa, että tämä ikoninen merkki on moottoriurheilun huipulla, vahvistaen meidän ultraylellisyyttä ja suorituskykyä samalla kun se sitouttaa intohimoisen yhteisön.
F1-radoilta kaduille ja maanteille
Merkin läsnäolo radalla on vienyt brändin globaalille näyttämölle, mutta se on myös vanginnut uskollisten ja uusien asiakkaiden mielikuvituksen, jotka määrittävät yhä useammin autojaan vihreäksi. Samalla tavalla kuin James Bond teki Silver Birch -värisävystä synonyymin DB5:lle ja laajemmin merkille, 60 vuotta myöhemmin, Aston Martinin menestys radalla asettaa Aston Martin Racing Greenin asiakkaiden mieliin heidän hankkiessaan Aston Martinia.”
Aston Martinin pääväri F1®:ssä ja yrityksen uudistettu brändi-identiteetti ovat auttaneet kasvattamaan eri vihreiden sävyjen kysyntää sen korkean suorituskyvyn tuotevalikoimassa. Aston Martin on nyt laajentanut perusväripalettinsa yhdeksään vihreään varianttiin, kasvattaen neljästä vuoden 2021 alussa, ennen Aston Martinin paluuta F1®:ään. Vaativille asiakkaille, jotka etsivät eksklusiivisempaa väripalettia, Q by Aston Martin -räätälöintiosasto on auttanut asiakkaita määrittelemään autoja 30 ainutlaatuisessa vihreässä sävyssä, tarjoten myös näytteisiin perustuvaa värien määrityskykyä niille, jotka haluavat jotain täysin ainutlaatuista.
Aston Martin Aramco Formula One® -tiimin menestys vuonna 2023, jossa se saavutti kahdeksan palkintokorokesijoitusta ja 280 mestaruuspistettä, on houkutellut uudenlaisia asiakkaita Aston Martinille. F1®:n innoittaman Vantage F1® Edition -mallin, joka lanseerattiin vuonna 2021, ostajista 72 % oli uusia Aston Martin -merkille, kun taas markkinatutkimus osoittaa, että 88 % luksusautojen ostajista, jotka ovat kiinnostuneita Formula 1®:stä, ovat todennäköisemmin ostamassa Aston Martinia merkin mukanaolosta urheilussa. Yhdysvalloissa, Aston Martinin suurimmalla kauppamarkkinalla, 98 % asiakkaista sanoi myös, että merkin F1®-yhteys tekee autoista jännittävämpiä ajaa.
Vahvaa kasvua
Kaudella 2023 Aston Martin koki 20 %:n kasvun verkossa tehtyjen konfiguraatioiden määrässä, jotka lähetettiin jälleenmyyjille kilpailuviikonloppuina verrattuna ei-kilpailuviikonloppuihin. Tämä tuki tuli ensimmäisenä valmistajana, joka salli asiakkaiden digitaalisesti määritellä unelma-autonsa Formula 1®:n varikolla Silverstonessa sekä Las Vegasin Grand Prix -radalla.
Aston Martinin ikoninen yhteys vihreään väriin alkoi vuosikymmeniä sitten, kun moottoriurheilun alkuaikoina tiimit kilpailivat kansallisissa väreissä, tai brittiläisten valmistajien tapauksessa värissä, joka tunnettiin British Racing Green -nimellä. Siitä lähtien Aston Martinin kilpa-autot ovat kilpailleet eri vihreissä sävyissä ennen kuin ne päätyivät nyt tuttuun vihreään, joka koristaa sen Formula 1® -autoja radalla.
Tien päällä ja radalla olevien synergioita edelleen vahvistaen Aston Martin rohkeasti lanseerasi uuden Vantage-urheiluautonsa ja Vantage GT3 -kilpa-autonsa samana päivänä kuin merkin uusi AMR24 Formula 1® -haastaja paljastettiin ennen sen kilpailullista debyyttiä Gulf Air Bahrain Grand Prix -kilpailussa tänä viikonloppuna.