Olet varmasti vuosien varrella törmännyt yhteen tai kahteen ongelmaan liikenteessä. Osa niistä ottaa pannuun eikä niille voi tehdä mitään – toiset taas olisivat helposti ratkaistavissa, jos ihmiset vain jaksaisivat tutustua autoonsa. Se on vähän sama kuin kolikkopelit, ei niitäkään ole pakko tarkemmin valikoida, mutta pienellä vaivalla tuhansien joukosta löytyy ne viihdyttävimmät. Mutta takaisin autoiluun ja muutamaan asiaan liikenteessä, jotka olisivat helppoa ja nopeita laittaa kuntoon.
Sateella ja hämärässä ajavat nykyautoilijat
Auton valoautomatiikka toimii antureiden ja sähköisten järjestelmien avulla. Anturit havaitsevat ulkoiset olosuhteet, kuten valaistuksen tason ja sääolosuhteet, ja ohjaavat sitten sähköistä järjestelmää sytyttämään tai sammuttamaan ajovalot tarpeen mukaan. Esimerkiksi päivällä, kun valaistus on tarpeeksi kirkas, anturit saattavat sammuttaa ajovalot, mutta yöllä ne sytytetään automaattisesti. Valoautomatiikka helpottaa ajamista ja vähentää unohduksista johtuvaa riskiä aiheuttaa häiriöitä liikenteessä. Mutta tuntevatko autoilijat oman autonsa käyttäytymisen, ja koska autossa oikeasti on valot eteen ja taakse – isolla osalla autoilijoista ei ole mitään käsitystä tästä ja se aiheuttaa toisille liikenteessä välillä harmistuneita olotiloja, mutta myös vaaratilanteita.
Lisäksi valoautomatiikka voi sisältää erilaisia toimintoja, kuten ajotilanteen mukaan säätyvän valaistuksen ja sumuvalojen käytön. Ajotilanteeseen perustuva valaistus voi esimerkiksi sytyttää kaukovaloja ajaessa pimeällä tiellä ja vaihtaa ne pitkävaloiksi ajaessa valaistulla tiellä. Sumuvalot puolestaan helpottavat ajamista huonossa näkyvyydessä, kuten sumuisessa tai loskaisessa säässä. Tämän automatiikan huomaa tyhmäkin kuski, mutta päivävaloja ja niiden toimivuutta varsinkaan taakse ei aina ymmärretä.
Yhä useammilla uusilla autoilla on automaattinen päiväajovalojen käyttö, joka perustuu antureiden havaitsemaan valaistuksen tasoon ja ajotilanteen tunnistamiseen. Tämä tarkoittaa, että ajovalot syttyvät automaattisesti päivällä ja sammuvat yöllä, ilman että kuljettajan tarvitsee huolehtia niiden käytöstä manuaalisesti. Mutta tämä automatiikka ei todellakaan tarkoita sitä, että autossa olisi taaksepäin mitään valoja…. tunnetko sinä oman autosi käyttäytymisen? Ja kuinka monta kertaa olet itseajanut ”pimeän” auton perässä hämärässä?
Talvi -ja kesärenkaat
Suomalainenhan on tottunut ajelemaan nastoilla talvella, mutta tiedätkö ettei niillä voi lähteä suhaamaan talvella Etelä-Eurooppaan? Nastarengas on erityinen talvirengas, joka on varustettu nastoilla ja tarjoaa paremman pidon ja hallinnan lumisilla ja jäisillä teillä. Euroopassa nastarenkaiden käyttö on suositeltavaa tai jopa pakollista joillain alueilla talvikauteen sopivilla sääoloilla.
Nastarenkaiden käyttöön liittyy kuitenkin usein erilaisia sääntöjä ja rajoituksia, jotka vaihtelevat maittain ja alueittain. Esimerkiksi joissain maissa nastarenkaita saa käyttää ainoastaan tietyillä sääolosuhteilla, kun taas toisissa maissa ne ovat pakollisia kaikkina talvipäivinä. Nastarenkaiden sijasta voi säännöissä ollakin, että tulee käyttää talviketjuja renkaissa.
Kuljettajan on syytä tutustua paikallisiin sääntöihin ja rajoituksiin ennen nastarenkaiden käyttöä. Tämä voi vähentää mahdollisia riskejä ja sakkoja liikenteessä. Nastarenkaita käyttäessä on myös tärkeää varmistaa, että renkaat ovat riittävän hyvässä kunnossa ja että niiden paineet ovat oikein. Eikä vain nastarenkaiden mutta myös kesärenkaiden käytössä on hyvä muistaa se kahden euron kolikon testi renkaiden pintojen suhteen – ei ole nimittäin yhtään kivaa ajaa kovassa vesisateessa ns. slickseillä.
Turvavälit liikenteessä
En tiedä mitään sen ärsyttävämpää kuin ajaa liikenteessä hieman yli nopeusrajoituksen (1-2 km/h) ja huomata saavansa aivan takapuskuriin nylkyttäjän, jolla ei ole mitään ajattelua liikenteestä kokonaisuudessaan. Ei nimittäin jää minkäänlaista aikaa reaktioille, jos jotain tapahtuisi. Tähän auttaisi hieman rauhallisempi asenne liikenteessä ja kenties ennakointi.
Turvaväli on etäisyys, jonka kuljettaja pitää edellä ajavaan autoon tai muuhun kohteeseen liikenteessä. Se on tärkeä osa liikenneturvallisuutta, sillä se antaa kuljettajalle tarvittavaa reaktioaikaa ja varmuutta onnettomuuksilta vältyttäessä. Jos sinulla on autossasi adaptiivinen vakionopeudensäädin, voi säätää siihen myös itsellesi sopivan turvavälin automaattisesti. Suositeltava turvaväli liikenteessä vaihtelee nopeuden, sääolosuhteiden ja muiden tekijöiden mukaan. Yleisesti ottaen suositeltava turvaväli on noin 2 sekuntia edellä ajavaan autoon, mutta huonommilla sääolosuhteilla, kuten sateessa tai lumisilla teillä, se voi olla pidempi.
Kuljettajan on tärkeää arvioida omat reaktiokykynsä ja varata tarvittava turvaväli muihin liikenteen osapuoliin nähden. Liian lyhyt turvaväli voi johtaa onnettomuuksiin, kun taas liian pitkä turvaväli voi lisätä liikennepaineita ja lisätä riskiä kolarointeihin. Turvaväli on tärkeä osa liikenneturvallisuutta ja kuljettajan on noudatettava paikallisia sääntöjä ja suosituksia varmistaakseen turvallisen ajomatkan.
Kännykkä korvalla liikenteessä
Myönnän, että itsekin harrastin vastaavaa vuosia sitten, kunnes ymmärsin, että oma terveys ja muiden tieliikenteessä liikkuvien terveys on miljoonakertaa tärkeämpää kuin se puhelu, tai sosiaalisen median viestin tarkistaminen. Puhelintaan räpläävien kuskien ajamisessa nimittäin näkyy se, ettei huomio ole täysin liikenteessä. Autolla on vaikea pysyä omalla kaistalla ja nopeus vaihtelee satunnaisesti – hanki siis kunnon handsfree autoosi, tai pariliitä se puhelimesi autoosi ja anna muille liikenteessä matkaaville lisää turvallisuutta.
Kännykän käyttäminen ajon aikana voi olla vaarallista liikenneturvallisuuden kannalta, sillä se vie kuljettajan huomion pois tienpinnasta ja muista liikenteen osapuolista – se vähintäänkin vähentää huomiokykyä muusta liikenteestä sekä omasta ajamisesta. Seuraavat ovat joitain syitä, miksi kännykkä tulisi ottaa pois käytöstä liikenteessä:
- Huomion hajautuminen: Kännykän käyttäminen ajon aikana vie kuljettajan huomion pois tärkeimmästä tehtävästä, eli turvallisesta ajamisesta.
- Reaktioaika: Kännykän käyttäminen hidastaa reaktioaikaa, mikä lisää onnettomuuksien riskiä.
- Laitonta: kännykän käyttäminen ajon aikana on laitonta ja johtaa sakkoihin ja muihin rangaistuksiin.
On suositeltavaa ottaa kännykkä pois käytöstä liikenteessä ja keskittyä turvalliseen ajamiseen. Kännykkä voi odottaa hetken, mutta turvallinen matka ei.
Koskaan ei ole liian kiire omaan viimeiseen päivään
Ylinopeus on yksi yleisimmistä liikenneturvallisuuden uhkatekijöistä ja se voi johtaa vakaviin onnettomuuksiin ja loukkaantumisiin. Seuraavia ovat joitain ylinopeuden vaaroista:
- Liikenneturvallisuuden heikentyminen: Ylinopeus vähentää reaktioaikaa ja hallinnan taitoa, mikä lisää onnettomuuksien riskiä. Nämä liikenteen Mika Häkkisen ja Schumacherit kuvittelevat olevansa muita satakertaa parempia kuskeja liikenteessä, eikä normaalit rajoitukset heitä koske – samalla nämä maailmannavat unohtavat sen muun liikenteen ja aiheuttavat toiminnallaan aivan turhia vaaratilanteita
- Loukkaantumisriskin lisääntyminen: Ylinopeus lisää loukkaantumisriskiä, sillä nopeammissa onnettomuuksissa vammojen vakavuus on usein suurempi.
- Polttoaineen kulutuksen lisääntyminen: Ylinopeus lisää polttoaineen kulutusta ja saattaa lisätä hiilidioksidipäästöjä.
- Sakot ja rangaistukset: Ylinopeus on laitonta ja voi johtaa sakkoihin ja muihin rangaistuksiin. Ne jotka ajavat ylinopeutta, eivät tästä välitä… yleensä.
Kuljettajan on aina noudatettava paikallisia nopeusrajoituksia ja ajettava vastuullisesti varmistaakseen turvallisen ajomatkan. Ylinopeus on vältettävä, sillä se voi johtaa vakaviin seurauksiin niin kuljettajalle kuin muille liikenteen osapuolille.
Nämä kaikki ovat pieniä asioita: oman auton valoautomaatikan tunteminen, rengassääntöjen tietäminen, handsfreen käyttöönotto autossa, ja oman ajamisen ennakointi ja turhan kiireen unohtaminen liikenteessä ovat kaikki pieniä asioita, jotka omassa arjessamme huomioon ottaen saamme aikaiseksi entistä joustavampaa ja turvallisempaa liikennettä. Tosiasia kuitenkin on, että lähes jokainen meistä on kiirehtinyt liikenteessä, puhunut puhelimeen ajaessaan tai tarkastanut sähköpostin, ajanut liian lähellä edellä ajavaa, syönyt ajaessaan ja unohtanut vaihtaa renkaat ajoissa – mutta kyse onkin siitä, onko se tapa, vain unohdus – jos se on tapa, tänään ei ole liian myöhäistä muuttaa sitä, toivottavasti.